A comparative study on the students of elt department and the students of English language and literature department with regards to their attitudes towards English and their programmes
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Eğitim Fakültesi ve Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin İngilizce'ye yönelik tutumları açısından karşılaştırmak ve öğrencilerin ders programları, sınavları ve bölümlerinin fiziksel koşulları hakkındaki görüşlerini öğrenmektir. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı ve Ege Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü 2003-2004 öğretim yılı bahar yarıyılı 1., 2., 3., ve 4. sınıf öğrencileri bu çalışmanın evrenini oluşturmaktadır.Araştırma için gerekli verileri toplamada Beşli Likert tipi bir tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için; frekans, yüzdelik, standart sapma, t-testten yararlanılmıştır. Araştırma sonunda şu bulgulara ulaşılmıştır: Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı öğrencileri ile Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencileri İngilizce'ye yönelik tutumları açısından karşılaştırıldıklarında, öğrencilerin İngilizce'ye yönelik tutumları ve bölümleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur ve bu farklılık Ege Üniversitesi öğrencilerinin lehinedir. Tutum ölçeğinin en yüksek ve en düşük değerleri göz önüne alınarak yapılan değerlendirmeye göre Ege Üniversitesi İngiliz Dili Edebiyatı öğrencilerinin İngilizce'ye yönelik tutumları iyi düzeydeyken, Dokuz Eylül Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin tutumları ise orta düzeydedir Öğrencilere uygulanan anketin diğer bir amacı da öğrencilerin programları, sınavları ve bölümlerinin fiziksel koşulları hakkındaki görüşlerini öğrenmektir. İki bölüm öğrencilerinin ders programları ile ilgili genel görüşleri olumludur. Öğrenciler işlenen konuların sınava hazırladığı , ders içeriğinin güçlük düzeyinin kendi düzeylerine uygun olduğu, ders aralarının uzunluğunun yeterliliği ve öğretmenlerinin görsel araçlar ve yardımcı materyal kullanmadığı konularında hemfikirdir. Ayrıca iki bölüm öğrencileri de sınavların sıklığı, seviyeleri ve öğrenmedikleri konuları keşfetmelerine yardımcı oldukları konularında hemfikirdir. Bölümlerinin fiziksel koşulları konusunda ise binalarının güvenliği ve rahatsız edici gürültülerin haricinde olumlu görüşlere sahiplerdir. The purpose of this study is to compare and contrast the students of Faculty of Education and Faculty of Literature with regards to their attitudes towards English and to learn their opinions about their course programs, examinations and the physical conditions of their departments.The populations of the study were composed of the freshmen, sophomores, juniors and seniors of Dokuz Eylül University Buca Faculty of Education, Department of English Language Teaching and Ege University Faculty of Science and Literature, Department of English language and Literature in İzmir in 2003-2004 academic year spring term. The data were gathered by a Five-Point Likert-Type Attitude Scale. For the analysis of the data; Frequency, Mean, Percentage, Standard Deviation, t-Test were used. At the end of the analysis of the data , the research led to the following conclusions: When the students of Dokuz Eylül University Buca Faculty of Education, Department of English Language Teaching and Ege University Faculty of Literature, Department of English Language and Literature were compared and contrasted with regards to their attitudes towards English, a significant difference was found out between the students' attitudes towards English and their departments and this significance is in Ege University's students' favor. According to the calculations done with the highest and lowest values of the attitude scale, the students of Ege University have more positive attitudes towards English than the students of Dokuz Eylül University. When the students' opinions about their course program, their exams and the physical conditions of their departments, the opinions of the students of both departments are generally similar and they generally have positive opinions about them. They agree on the fact that the course subjects prepare them for the exams, the course contents are suitable for their levels, the breaks are long enough and their teachers benefit from neither the visual aids nor the extra materials. They are also pleased with their examinations and the physical conditions of their departments except for the security of their building and the disturbing noises they confront.
Collections