Show simple item record

dc.contributor.advisorYardımcı, Mehmet
dc.contributor.authorİnneci, Dilek
dc.date.accessioned2021-05-05T08:53:44Z
dc.date.available2021-05-05T08:53:44Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572687
dc.description.abstractIll ÖZET Atasözleri ait oldukları dilin ve dolayısıyla dilin ait olduğu kültürün yaşanan sorunlar karşısındaki tutumunun doğal ifadesidir. `Malinowski'nin İşlev Teorisi 'ne Göre Türk Atasözlerinin İncelenmesi` adı verilen bu çalışma başlıca beş bölümden meydana gelmiştir: önsöz, giriş, inceleme, sonuç ve kaynakça. Tezin giriş bölümünde asıl çalışmaya hazırlık amacıyla atasözleri, kültür ve işlevsel kuram hakkında genel bilgilere yer verilmiştir. İnceleme kısmında yaklaşık on bin atasözü, yedi kültürel cevaba göre smıflandınlmıştır. Sonuçta ulaşılan noktaların değerlendirilmesi yapılmıştır. Atasözlerinin eğitim açısından önemi vurgulanmıştır. Ortaya çıkan sonuçların yaşamakta olduğumuz eğitim sorunları açısından da bir değer taşıyabileceğini düşünüyoruz. Kaynakçada ise başvurulan kitap ve yazılar alfabetik olarak sıralanmıştır. ANAHTAR KELİMELER: Türk Atasözleri, Eğitim, Halkbilimi, Kültür, İşlev Teorisi
dc.description.abstractIV ABSTRACT Proverbs are the native expressions of the natural dispositions of a language and culture of which the proverbs are characteristic elements in contact with the current questions. This study named ` A Study on Turkish Proverbs According to Malinowski's Functional Theory `. Our thesis include principal five chapters: preface, introduction, investigation, conclusion, bibliography. İn the introduction of the study, general information about functional theory, culture and Turkish proverbs took part by the purpose of preparation for main study. İn the part of investigation approximately ten thousands proverbs are classified by seven cultural answers. The evaluation of the achieving results have been done. Proverb's importance of education is emphasized. It's considered that the results of investigation have merit in respect to the actual questions of education. As the bibliography; the books, articles about proverbs and functional theories are arranged. KEYWORDS : Turkish Proverbs, Education, Folklore, Culture, Functional Theoryen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectHalk Bilimi (Folklor)tr_TR
dc.subjectFolkloreen_US
dc.titleMalinowski`nin işlev teorisine göre Türk atasözlerinin incelenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmFunctional Theory
dc.subject.ytmFolklore
dc.subject.ytmProverbs
dc.subject.ytmTurkish proverbs
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.identifier.yokid160830
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid145213
dc.description.pages178
dc.publisher.disciplineTürkçe Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess