Resmi liselerde disiplin sorunları ve ilgili grupların (öğretmen, öğrenci, yönetici, veli) yaklaşımları: Aydın merkez ilçe örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, a) liselerde görülen disiplin sorunlarının sıklığı ve önemi konusunda öğretmen ve öğrencilerin algılarım, bu algıların birbirlerine ve kişisel değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek, b)Yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin en sık görülen disiplin sorunlarının nedenleriyle, sorunlarla ilgili okulda alman önlemlerle, sorunlarla karşılaşılınca yapılanlarla ilgili görüşlerini ve onların çözüm önerilerini belirlemek, ayrıca bu grupların yaklaşımları arasındaki benzerliklerle farkları ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma için 2002-2003 öğretim yılında Aydın İli Merkez ilçedeki 8 okuldaki 343 öğretmen ve 737 öğrenciye araştırmacı tarafından geliştirilen 57 maddelik beşli Likert tipi ölçek uygulanmıştır. Elde edilen bulgulardan hareketle 2003-2004 öğretim yılında dört okulda yönetici(13), öğretmen, öğrenci ve velilerle(her okulda, her gruptan 10' ar kişi ) yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Hem nicel, hem de nitel veri analiz tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bazı sonuçlar aşağıdadır: 1. Öğretmenlerin, disiplin sorunlarıyla karşılaşma sıklığı konusundaki algılan okullarına ve branşlarına göre anlamlı farklılıklar göstermektedir. Öğretmenlerin disiplin sorunlarının önemi konusundaki algılan, okullanna ve cinsiyetlerine göre anlamlı farklılıklar göstermekte; branşlarına ve kıdemlerine göre anlamlı farklılıklar göstermemektedir. 2. Öğrencilerin disiplin sorunlanyla karşılaşma sıklığı konusundaki algılan, okuduklan okula, devam durumlarına ve okullanyla gurur duyup duymadıklanna göre anlamlı farklılık göstermektedir. Öğrencilerin disiplin sorunlarının önemi konusundaki algılan, cinsiyetlerine, annelerinin ve babalarının eğitim düzeyine, okuduklan okula, devam durumlarına, okullanyla gurur duyup duymadıklanna göre anlamlı farklılık göstermektedir. 3. Öğretmenlerin ve öğrencilerin ölçeğin bütününe ilişkin algılan arasında, sıklık konusunda anlamlı farklılık bulunmazken, önem konusunda anlamlı bir fark vardır. Öğretmenlerin algı düzeyleri daha yüksektir. 4. Yönetici, öğretmen, öğrenci ve veliler disiplin sorunlarının nedenleri konusunda genel olarak kendileriyle ilgili nedenleri ön plana çıkarmışlardır. Tepkisel nitelikteki nedenleri, öğrenciler diğer gruplara göre daha fazla vurgulamıştır. Tüm gruplar, alınan önlemler konusunda içsel denetime yönelik yapıcı önlemlere göre, dışsal denetim odaklı önlemleri daha çok vurgulamıştır. Sorunlarla karşılaşıldığında yapılanlar konusunda, olumlu-yapıcı baş etme yöntemlerine göre, cezalandırıcı ya da uyarma, öğüt verme gibi dışsal denetim odaklı baş etme yöntemleri ön plana çıkmaktadır. Sözel ve fiziksel şiddet kullanıldığına ilişkin atıflar en çok öğrenciler, en az yöneticiler tarafından vurgulanmıştır. Disiplin sorunlanyla ilgili olarak bütün gruplarda yapıcı öneriler daha fazladır. Ceza ağırlıklı öneriler öğrenci ve velilerde daha fazladır. Disciplinary Problems in Formal High Schools and the Approaches of Related Groups (Teacher, Student, Administrator, Parents): Aydın Central District Sample The research has aimed to a) Determine teachers' and student's perception about the frequency and importance of disciplinary problems in high schools, and whether these perspectives differ according to themselves and personal variables, b) Determine the reasons of disciplinary problems of administrators, teachers, students and parents, the precautions taken about these problems, the views about what is done when confronted with problems, their own suggestions for solution and show the similarities and differences between the approaches of these groups. For the research, a 57 scale, made by 343 teachers and 737 students in Aydm central in 2002-2003 academic year using to the findings, a semi-structured interview was made in 4 schools with administrators (13), teachers, students and parents (10 people in each group, in each school) both qualitative and quantitative data analysis techniques have been used. Some results from the study are as follows: 1) The perception of teachers on the frequency of meeting disciplinary problems show significant differences according to schools and branches. Teachers' perceptions on the importance of disciplinary problems show meaningful differences according to schools and sexes, but they don't show meaningful differences according to branches and ranks. 29 the students' perceptions on the frequency of meeting disciplinary problems show meaningful differences according to the schools, their attendance and whether they approve of their schools or not. The students' perceptions on the importance of disciplinary problems show meaningful differences according to their sexes, the education level of their mothers and fathers', their schools, their attendance level and whether they approve of their school or not. 3) There is no significant difference between the perceptions of teachers and students on the whole scale about frequency but there is a meaningful difference bout importance. The perception of teachers is higher. 4) The administrators, teachers, students and mothers fathers emphasized reasons of themselves about the reasons of disciplinary problems in general. Students emphasized more than the other groups. All groups emphasized external locus of control more than internal locus of control about the precautions take. What is done when confronted with problems, managing techniques such as punitive or warning, advising external are emphasized more than internal precautions. The references about verbal and physical violence were made least by the administers. Constructivist suggestions about are more in all disciplinary problems groups. Suggestions on punishment are more in students and parents.
Collections