İlköğretim okulu öğretmenlerinin bilgisayar kullanma durumları ve bilgisayara karşı tutumları (İzmir ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
XI ÖZET VE ANAHTAR SÖZCÜKLER İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Bilgisayar Kullanma Durumları ve Bilgisayara Karşı Tutumları (İzmir İli Örneği) Araştırma evrenini 2000-2001 öğretim yılında İzmir ili metropol alanındaki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi 486 ilköğretim okulu öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından hazırlanan `Öğretmenlerin Mesleki Özellikleri ve Bilgisayarı Kullanma Koşulları Anketi` ile Christensen ve Knezek (1996) tarafından geliştirilen `Bilgisayara Karşı Öğretmen Tutumları ölçeği (Teachers Attitudes Toward Computers Questionnaire TACv3.2b)` kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, yüzde ve standart sapma, iki grubun karşılaştırıldığı durumlarda `t` testi, ikiden fazla grubun karşılaştırıldığı durumlarda tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. İkiden fazla grubun karşılaştırıldığı ve aradaki farkın önemli çıktığı durumlarda ise; farkın hangi grubun ortalamasından kaynaklandığını bulmak için Tukey HSD (Tukey's Honestly Significant Difference Test) testi uygulanmıştır. Niteliksel olan verilerin analizinde ki- kare testi uygulanmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni olan 'öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumları' ile bağımsız değişkenler 1) ilköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel ve mesleki özellikleri (cinsiyet, sınıf ya da branş öğretmeni olma, branş türü, kıdem, öğrenim düzeyi ve çalışılan okulun resmi ya da özel okul olması) ve 2) bilgisayar kullanma koşulları (evinde bilgisayar sahibi olma, internete abone olma, çalışılan okulda bilgisayar laboratuvarı olup olmaması, çalışılan okulun MLO olup olmaması, bilgisayar kursuna katılıp katılmama ve bilgisayar kullanabilme dereceleri) arasındaki ilişkiler ele alınmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemeler sonucunda şu bulgular elde edilmiştir:Xll 1-Öğretmenlerin bilgisayar kullanabilme dereceleri ile cinsiyet, kıdem, çalışılan okulun türü, okulun MLO olup olmaması ve okulda bilgisayar laboratuvarı olup olmaması arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler vardır. 2- Bilgisayara Karşı Öğretmen Tutumları Ölçeğinin 'Kaygı' alt boyutunda kadın öğretmenler erkek öğretmenlerden daha yüksek kaygı puanı ortalamasına sahiptirler. 3-Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Öğretmen Tutumları Ölçeğinin tüm alt boyutlarında tutumları arasında görevleri bakımından anlamlı farklılıklar vardır, sınıf öğretmenleri branş öğretmenlerine göre bilgisayara karşı daha olumlu tutumlara sahiptirler. ANAHTAR SÖZCÜKLER Bilgisayara Karşı Tutumlar, MLO Okulları, İlköğretim Okulu, Öğretmenler, Bilgisayar Kullanma Durumları X1U ABSTRACT AND KEY WORDS Computer Using Conditions of Primary School Teachers and Their Attitudes Towards Computers (Izmir city case). The purpose of this study was to investigate teachers' attitudes toward computers. Population of this study were primary school teachers who were in charge in the Izmir metropolitan area in 2000 - 2001 academic year. The subjects were 486 primary school teachers. The main data collection instrument was Christensen and Knezek's 'Teachers Attitudes Toward Computer Questionnaire- TACv3.2b' (1996). A professional and demographic survey was also used. In the analysis of data, frequency, arithmetic means, percentage and standard deviation, t-tests, chi squire tests, Pearson Correlation Coefficent and One Way ANOVA tests have been used according to the type of data groups. In case of significant difference at the end of One Way ANOVA test, Tukey 's Honestly Significant Difference test has been applied in order to find out which group's average caused the difference. There were two sets of independent variables: the first independent variable set was primary school teachers' demographic and professional characteristics (gender, teaching level [classroom teacher or subject teacher], type of subject taught, years of experience in teaching, and education level). The second independent variable set was teachers' computer using conditions also had six categories (Computer ownership at home, having internet connection at home, existence of computer laboratory at school, school type [public or private], school variety [whether it is a 'Curriculum Laboratory School' or not], computer course attendance and computer competency levels). Relations between these two independent variable sets and dependent variable called Teachers' Attitudes were investigated. Below are some of the findings resulted from statistical analysis:XIV 1-Chi squire tests results indicate that there are statistically significant relationships between teachers' computer competency levels and their gender, years of experience in teaching, school type, whether the school is a 'Curriculum Laboratory School' or not and the existence of a computer laboratory in school. 2-There are significant differences between teachers' attitudes on 'Anxiety' subscale of TAC Questionnaire based on gender. Female teachers' anxiety means are higher than male teachers. 3- There are significant differences between teachers' attitudes on all subscales of TAC Questionnaire based on teaching levels. Classroom teachers have more positive attitudes than subject teachers. KEY WORDS Attitudes Toward Computer, Curriculum Laboratory Schools, Primary School, Teachers, Computer Using Conditions.
Collections