İlköğretim öğrencilerinin başarı güdüsü ve ana baba beklentilerine ilişkin algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin basan güdüsü düzeylerini, ana baba beklentilerine yönelik algılarım ve bu değişkenlerin birbirleriyle ve öğrenci cinsiyetiyle ilişkilerini belirlemektir. Öğrencilerin güdü düzeylerini belirleyerek, öğretmenlerin öğrencilerini daha iyi tanımasına, onların problemlerine uygun çözümler üretip basan durumlarını artırmalarına yardımcı olmak amaçlanmıştır. Ayrıca, ana babanın basan güdüsüne olan etkisinin ortaya konulmasının, ana babanın öğrencinin eğitimindeki önemini fark etmesine, çocuğunun eğitimiyle ilgili daha gerçekçi beklentiler içerisinde olmasına, ailenin okula katılımına, ve öğretmen ve ana babanın öğrencinin eğitimiyle ilgili iletişimine yardımcı olacağı belirtilmiştir. Betimsel araştırma modeli uygulanan bu çalışmada İzmir İlinden üst orta ve alt sosyoekonomik çevrelerden, rasgele seçim yöntemiyle 6 ilköğretim okulu seçilmiş, bu okulların 7. ve 8. sınıflan arasından 828 (417 kız, 411 erkek) öğrenci gönüllü olarak araştırmaya katılmıştır. Araştırmada, Basan Güdüsü Ölçeği ve Ana Baba Beklenti Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonuçlan, ilköğretim öğrencilerinin basan güdülerinin orta düzeyde olduğunu, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha fazla güdülü olduğunu, kız ve erkek öğrencilerin beklentilere yönelik algılarının farklılık göstermediğini, ve ana babaların beklentilerinin öğrencilerin basan güdülerini olumlu yönde etkilediğini ortaya koymuştur. Araştırma sonuçlarına dayanarak, ana babaların, çocuklarının eğitimiyle ilgili daha gerçekçi ve beklentiler geliştirmeleri için bilgilendirilmeleri önerilmiştir. Ayrıca, Öğrencinin basan güdüsünü olumlu yönde etkilemek amacıyla, okul yöneticileri, öğretmenler ve aileler sürekli iletişim içerisinde bulunmalı; ve ana babanın eğitime ve okula katılımı arttırılmalıdır. The aim of this research is to determine level of Primary School students' achievement motivation; their perceptions of parent expectations; relationships among these variables and students' gender. By determining the level of the achievement motivation, it's aimed to help teachers to know about their students well; to improve students' achievement by finding solutions to their problems. Also, it's indicating effects of parent expectations on students' achievement motivation will help parents to recognize their importance in their child's education; to decide on more realistic expectations about their child's education. Lastly, this research will be helpful in the communication between parents and teachers about their students' education. In this descriptive research, 6 Primary State Schools were chosen randomly from different socio economic areas in İzmir. The participants were 828 (417 female, 411 male) 7 and 8 grade volunteer students. Achievement Motivation Scale and Parent Expectation Scale were applied to the students. The result of the research indicate that the achievement motivation level of the Primary school students is moderate; female students have higher achievement motivation level than male students; there are not significant differences between male students' perceptions and female students' perceptions about parent expectations; and students' levels of achievement motivation differ according to theirperceptions of parent expectations. Parent expectations effect students' achievement motivation positively. Considering research findings, it is suggested that parents should be trained to develop more realistic expectations about their child's education. Also, in order to effect students' achievement motivation positively; parents, teachers and school administrators should cooperate continually, and parents' participation in schooling should be increased.
Collections