The analysis of an English preparatory program based on the needs assessment of problem-based learning and regular groups in a foreign language-medium institution
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, probleme dayalı öğrenme yöntemini uygulayan ve İngiliz dilinde eğitim veren bir yüksek öğretim kurumundaki öğrencilerin dil gereksinimlerini belirlemek, ve probleme dayalı öğrenme (PDÖ) gruplarındaki öğrencilerin gereksinimleri ile eğitimlerini geleneksel yöntemle alan gruplardaki öğrencilerin gereksinimleri arasında önemli farklılıklar olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmanın ikincil amacı ise, öğrencilerin yansıttıkları gereksinimlere göre daha önce devam ettikleri İngilizce hazırlık programını değerlendirmek, ve son olarak ta PDÖ ortamındaki dil gereksinimleri ışığında müfredat geliştirme ve değişimi amacıyla önerilerde bulunmaktır. Bu çalışma, aktif öğrenmenin bir parçası olarak probleme dayalı öğrenme metodunu uygulayan ve İngiliz dilinde eğitim veren Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz İşletmeciliği ve Yönetimi Yüksekokulu'nda yürütülmüştür. Deniz İşetmeciliği ve Yönetimi Yüksekokulu, iki bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler Deniz İşletmeciliği ve Güverte bölümleridir. Dil gereksinimleri arasında karşılaştırma yapmak amacıyla, veri toplama işlemi her iki bölümde probleme dayalı öğrenme yöntemiyle eğitimlerini alan İnci ve 2nd sınıf öğrencileriyle, aynı bölümlerde eğitimlerini geleneksel yöntemle alan 3ncü ve 4ncü sınıf öğrencileriyle sınırlandırılmıştır. Toplam 295 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Bunlardan, 178'i PDÖ (PBL) gruplarını ve 1 17'si ise normal grupları oluşturmuştur. Bu çalışmada kullanılan veriler, araştırmacının kendisi tarafından geliştirilen bir ölçek yoluyla toplanmıştır. Ölçek, öğrencilerin güçlük çekmeden anlamalarını sağlamak amacıyla Türkçe uygulanmıştır. Ölçeğin, biri probleme dayalı öğrenme gruplarına diğeri de normal gruplara verilmek üzere iki versiyonu kullanılmıştır. Ölçek, 11 kısımdan oluşmaktadır. Veriler, t-test sonuçlan ve yüzdeler bakımından değerlendirilmiş olup, çalışmanın bulguları karşılaştırmalı olarak farklı bölümlerde hem tablo hem de şekillerle sunulmuştur. Çalışmanın sonuçlar bölümü, probleme dayalı öğrenmede öğrencilerin dil gereksinimlerini, dil becerilerinin kullanımında karşılaştıkları güçlükleri ve problemleri, ve bunun yanısıra, öğrencilerin daha önce devam ettikleri hazırlık programı müfredatının değerlendirmesini, ve son olarak ta, gereksinim çözümlemesinden elde edilen bulgular ışığında müfredat geliştirme ve değişimi amacıyla bazı önerileri sunmaktadır. The purpose of this study is to identify the language needs of students in an English- medium higher education institution employing the problem-based learning (PBL) method, and find out whether there are any significant differences between the language needs of the students in PBL groups and those of the students in the Regular groups who are receiving their training in the traditional method. A secondary purpose of this study is to assess the English preparatory program which those students had previously attended according to the needs they reflected, and finally, to make suggestions for curriculum development and change in the light of the language needs in a PBL setting. This study was carried out at The School of Maritime Business and Management, which is an English-medium school at Dokuz Eylül University applying the problem-based learning method (PBL) as part of active learning. The School of Maritime Business and Management, DEU, consists of two departments. These departments are Department of Maritime Business Administration and Department of Deck. In order to make a comparison between the language needs, the data gathering process was limited to 1st and 2nd class students who receive their training in problem-based learning method in both departments and the 3rd and 4th year students in the same departments, who receive their training in the traditional method. A total of 295 students participated in the study. Of these, 178 students formed the PBL groups and 117 students formed the Regular groups. The data to this study were gathered through a questionnaire which was prepared by the researcher himself. The questionnaire was applied in Turkish in order to enable the students to understand without any difficulty. Two versions of the questionnaire were prepared: one to be given to the PBL groups, and one to be given to the Regular groups. The questionnaire is made up of eleven sections. The data were evaluated in terms oft-test results and percentages, and the findings of the study were presented in separate sections comparatively both in tables and figures. The results section of the study presents the language needs of the students in the problem-based learning, their difficulties in the use of the language skills and the problems they encounter, as well as the students' assessment of the prep program curriculum, which they had previously attended, and finally, some suggestions made for curriculum development and change in the light of the findings derived from the needs analysis in the scope of this study.
Collections