Anne baba ve öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülüğü ile okul öncesi çocukların davranışsal-duygusal güçlülüğü ve kendilik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
XI ÖZET Bu araştırmada, anne baba ve öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülüğü ile okulöncesi çocuklarının duygusal davranışsal güçlülüğü ve kendilik algısı arasındaki ilişki incelenmiştir. Çocukların duygusal davranışsal güçlülüğü ve kendilik algısı ile anne baba ve öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülük düzeyleri, belirlenen bazı değişkenlere göre karşılaştırılmış, aralarında anlamlı bir farklılığın olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, İzmir İl Merkezindeki okulöncesi kurumlarına devam eden 6 Yaş grubu çocukları (n = 301), onların anne (n = 296) ve babalan (n = 281) ve öğretmenlerinden (n = 35) oluşmaktadır. Araştırmada çocukların duygusal davranışsal güçlülüğü Duygusal Davranışal- Derecelendirme Ölçeği D.D.D.Ö ( Behavioral and Emotional Rating Scale-BERS) ile; çocukların kendilik algısı Çocuklar İçin Kendilik algısı Ölçeği Ç.İ.K.A.Ö ( The Self Perception Scale for Children -SPSC) ile ; anne babaların ve öğretmenlerin Öğrenilmiş güçlülüğü Rosenbaum'un Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği R.Ö.G.Ö ( Rosenbaum's Learned Resourcesfiılness Scale- RLRS) ile ölçülmüş ve sosyo demografik özellikler kişisel bilgi formları ile saptanmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde Pearson korelasyon katsayısı, t testi, F tek yönlü varyans analizi ve scheffe testi kullanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular, çocukların duygusal davranışsal güçlülüğü ve kendilik algısı ile anne baba ve öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülüğü arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermiştir.Xll Benzer şekilde, çocukların duygusal davranışsal güçlülüğü ve kendilik algısı ile aralarında anlamlı bir farklılığın olduğunu ortaya koyan değişkenler: babaların yaşı, anne babaların öğrenim düzeyi, çocuklarla kurdukları iletişim biçimi, çocukların güçlü yönlerini ortaya çıkarma çabaları, çocukların duygusal gelişimlerini olumlu değerlendirmeleri, çocukların özelliklerinden memnuniyet dereceleri, çocukların arkadaşlık ilişkilerini olumlu değerlendirmeleri, annelerin çocuk yetiştirme tutumlarıdır. Çocukların duygusal davranışsal güçlülüğü ve kendilik algısı ile babaların çocuk yetiştirme tutumları, annelerin yaşları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Aynı zamanda çocukların duygusal davranışsal güçlülüğü ve kendilik algısı ile öğretmenlerin yaşı ve tanımladıkları kendi kişilik özellikleri arasında anlamlı ilişkilerin olduğu saptanmıştır. Çocukların duygusal davranışsal güçlülüğü ve kendilik algısı ile öğretmenlerin eğitim düzeyi ve çocuklarla kurdukları iletişim biçimi arasındaki farklılık anlamlı çıkmamıştır. Çocukların duygusal davranışsal güçlülüğü ile kendilik algısı arasında anlamlı düzeyde ilişkinin olduğu; hobileri, üstlendikleri sorumlulukları, olumlu özellikleri ve başaralı oldukları aktiviteleri arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklıkların olduğu belirlenmiştir. Xlll ABSTRACT In this research, the relationship between the learned Resourcefulness of the parents and the teacher and the behavioral and emotional strength and the self perception of the preschool children are investigated. The Behavioral and Emotional Strength level and the self perception level of the children with the Learned Resourcefulness level of the parents and whether there is a significant relationship between them or not are investigated. The sample of this study is composed of 6 years old children (n = 301) from different kindergardens in the city of Izmir. Their mothers (n = 296), their farhers ( n = 281) and their teachers (n = 35) do belong to the sample also. Behavioral and emotional strength of the children is determined by Behavioral and Emotional Rating Scale - BERS, their self perception is determined by The Self Perception Scale For Children-SPSC, learned resourcefulness level of the parents and teachers by Rosenbaum's Learned Resourcefulness. Their sociodemocraphic charecteristics are determined by a questionaire which is made by the researcher. The Pearson Product Moment Correlation, t test and One- Way Anova and Sheffe Test are the statistical techniques used to analyse the data. The results showed that, there is a statisticaly significant relationship between the behavioral and emotional strength and self perception of the children and the learned resourcefulness of the parents and the teachers.XIV There is a statistically significant relationship between the variables and the behavioral and emotional strength of the children. The variables mentioned above are: childrens' fathers' age, their parents education level, their communication styles with the children, their efforts for their children to discover their strengths, their possitive assessments about their childrens' emotional development, their level of being glad about their childrens' personality characteristics, their possitive assesments about their childrens' friendships, the attitudes of mothers towards the child in the developmental process. The results showed that, there is a statisticaly significant relationship between the self perception of the children about themselves and the learned resourcefulness of the parents and the teachers. There is a statistically significant relationship between the variables and the self perception of the children about themselves. The variables mentioned above are: childrens' fathers' age, their parents education level, their communication styles with the children, their efforts they show for their children to discover their strengths, their possitive assessments about their childrens' emotional development, their level of being glad about their childrens' personality characteristics, their possitive assesments about their childrens' frendships, the attitudes of mothers towards the child in the developmental process. Also, there is a statistically significant relationship between the educational level of the teachers and behavioral and emotional strength and self perception of the children. The same significant relationship is between the communication styles of the teachers and behavioral and emotional strength and self perception of the children. Morover, the results showed that, there is a statistically significant relationship between the behavioral and emotional strength and self perception of the children aboutXV the hobbies, the responsibility of the children, the possitive assests of the children and the activities in which children show success.
Collections