İlköğretim okullarında örgüt iklimi ile karara katılma süreci arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Ordu ili genelindeki ilköğretim okulu öğretmenlerinin çalıştıklarıokulun iklimi ile okul müdürlerinin karar verme becerilerine ilişkin görüşleri arasıda anlamlıbir ilişki olup olmadığının saptanması ve buna bağlı olarak ilköğretim okullarındaki örgütseliklimin iyileştirilmesine, okul müdürlerinin karar verme becerilerinin iyileştirilmesine dönüköneriler geliştirilmesi amaçlanmıştır.Genel tarama modelindeki bu araştırmada, Ordu ili genelindeki ilköğretim okullarındagörev yapan öğretmenlerin görüşlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada 318 ilköğretim okuluöğretmeni denek olarak alınmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak ?örgütsel iklimölçeği? ve ?okul müdürlerinin karar verme becerileri? ölçeği kullanılmıştır.Araştırma süreci sonunda elde edilen sonuçlar özetle aşağıda sunulmaktadır:1. Öğretmenlerin çalıştıkları okulun iklimine ilişkin görüşleri genellikle olumludur.2. Öğretmenlerin okul iklimine ilişkin görüşleri; toplam hizmet sürelerine, çalışmaktaoldukları okuldaki hizmet sürelerine, yaşlarına, öğretmenliğe esas öğrenimdurumlarına, cinsiyetlerine ve alanlarına göre anlamlı farklılık göstermemektedir.3. Öğretmenlerin okul müdürlerinin karar verme becerilerine ilişkin görüşleriolumludur.4. Öğretmenlerin okul müdürlerinin karar verme becerilerine ilişkin görüşleri toplamhizmet sürelerine, yaşlarına, cinsiyetlerine ve alanlarına göre anlamlı farklılıkgöstermemektedir.5. Öğretmenlerin okul müdürlerinin karar verme becerilerine ilişkin görüşleri çalışmaktaoldukları okuldaki hizmetleri açısından farklılık göstermektedir. Bu Farklılık 1-5 yılhizmeti olan öğretmenlerin okul müdürlerinin karar verme becerilerine ilişkingörüşleri; 6-10 yıl hizmeti olan öğretmenlere göre okul müdürlerinin karar vermebecerilerini; problemi algılama ve tanımlama, probleme ilişkin çözüm önerilerigeliştirme ve karar verme, kararı uygulama ve denetim alt boyutlarında daha olumlubulmaktadırlar.6. İlköğretim okulu öğretmenlerinin öğretmenliğe esas mezun oldukları okula göredeğerlendirilmesinde; okul müdürlerinin karar verme becerilerine ilişkin görüşleriarasında farklılık görülmektedir. Bu fark lisansüstü eğitim mezunu grup ile eğitimfakültesi, eğitim yüksek okulu ve diğer gruplarda bulunan öğretmenler arasındadır.Lisansüstü eğitim mezunu öğretmenlere göre diğer gruplarda yer alan öğretmenlerokul müdürlerinin karar verme becerilerini daha olumlu değerlendirmektedirler. Birbaşka anlatımla öğretmenlerin eğitim düzeyleri yükseldikçe, okul müdürlerinin kararverme becerilerine ilişkin beklentileri artmaktadır.7. Öğretmenlerin kendi okullarının örgüt iklimine ilişkin görüşleri ile okul müdürlerininkarar verme becerilerine ilişkin görüşleri arasında P < 0.01 düzeyinde olumlu bir ilişkibulunmaktadır. Öğretmenlerin kendi okullarının örgüt iklimine ilişkin görüşleriolumlu yönde arttıkça, okul müdürlerinin karar verme becerilerine ilişkin görüşleri deolumlu yönde artmaktadır. Bu durum tüm alt boyutlar için geçerlidir. The aim of this research is to determine if there is a linkage between the opinions ofprimary school teachers? on the schools? weather in which they work and their ideas on thecapacity of manager on decision-making. This work also aims to improve the organizationalweather of primary schools and to give advices in order to improve decision-making skills ofmanagers.The ideas of primary school teachers in Ordu are used in making this research. 318primary schools are taken as subjects. `Organizational weather criterion? and `decision-making skills of school directors? scales are used in order to make data collection.The results of the research in brief are;1- Teachers? opinions on schools? weather at which they work are generally positive.2- Teachers? opinions on schools? weather at which they work do not differ due to theirtotal employment time, age, gender, education and branches.3- Teachers? opinions on decision-making skills of managers are generally positive.4- Teachers? opinions on decision-making skills of managers do not differ due to theirtotal employment time, age, gender, and branches.5- The opinions of teachers on school directors? decision-making skills differ throughtheir employment. This difference is that; teachers who had had 1 to 5 years employment timehave more positive thoughts on the grounds of school director?s decision-making, determiningand solving problems, and super visionary skills than those who had had 6 to 10 yearsemployment time.6- Primary school teachers? ideas on managers? decision-making skills differ due to theireducation levels. This difference is between the teachers who had graduated from a master?sdegree, a teachers? college, a training college, or from another institution. Teachers have morepositive opinions on managers? decision-making abilities; than the ones who graduated from amaster?s degree program. In other words; as teachers? education degrees increase, theirexpectations on school directors? capacity of decision-making increases too.7- There is an affirmative linkage as P<0.01 between teachers? ideas on their schools?weather and their ideas on school directors? decision-making skills. As teachers? positivethoughts on their school weather increases; their positive thoughts on managers? decision-making skills increases too. This situation is binding for all subgroups.
Collections