Learning grammar with edutainment activities in high schools
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırma, nicel ve nitel bölümlerden olusmaktadır. Çalısmanın amacımüfredata-ek olarak verilen Egitim?Eglence aktivitelerinin (hem eglendiren hem deegiten aktiviteler) ögrencilerin ngilizce derslerine karsı olan tutumları üzerindekietkisini arastırmaktır. Dilbilgisi dersleri diger Okuma, Dinleme ve Konusmabecerileri derslerine göre daha tek düze ve sıkıcı bulunmaktadır ve bu aktivitelerinuygulanması için Dilbilgisi dersi seçilmistir.Bu Çalısma 2004?2005 ögretim yılı ikinci döneminde Buca Lisesinin SüperLise Hazırlık sınıflarında yürütülmüstür. Çalısmanın nicel bölümü arastırmacınınögrencilere Çoklu Zekâ envanteri verip zekâlarındaki güçlü ve zayıf yönlerini tespitettikten sonra ögrencilerin yas ve ngilizce seviyelerini dikkate alarak hazırladıgımüfredata-ek aktiviteler, Çoklu Zekâ Envanteri (Özden 2003), ve Yrd. Doç. Dr.Ugur ALTUNAY(2002) tarafından hazırlanmıs ngilizce Tutum Ölçegi'ndenolusmaktadır. ki hazırlık sınıfı kontrol ve deney grubu olarak rasgele seçilmistir;hazırlık-C Deney grubu hazırlık-A kontrol grubu.Arastırmanın baslatılmasından önce müfredata?ek egitim?eglence aktiviteleriarastırmacı tarafından ders kitabındaki ünitelerdeki konulara paralel olarakhazırlanmıstır. Çoklu Zekâ envanterinden elde edilen bulgulardan sonra Sarkı?Müzik, Oyun, Siir, Mizah?Espri aktiviteleri müfredata eklenecek baslıca egitim?eglence aktiviteleri olarak seçilmistir. Her iki grupta da dersler; deney grubundamüfredata?ek egitim-eglence aktiviteleri ile zenginlestirilmis ve kontrol grubundageleneksel iletisime dayalı yöntemi takip eden ders kitabını kullanan arastırmacıtarafından yürütülmüstür.Ön test ve Son test olarak deney grubu ve kontrol grubuna Yrd. Doç. Dr.Ugur ALTUNAY'ın (2002)ngilizce Tutum Ölçegi verilmistir. Arastırmanın nitelbölümü için ögrencilere müfredata?ek egitim?eglence aktivitelerinin Dilbilgisiderslerinde kullanılması ile ilgili yarı-yapılandırılmıs görüsme soruları verilmistir.ngilizce Tutum Ölçeginden elde edilen verilerin analizi için SPSS 11.0 Bilgisayarprogramı kullanılmıstır. Çoklu Zekâ Envanteri'nden elde edilen verilerin analizi içinÖzden (2003) tarafından Envanterle birlikte sunulan degerlendirme kriterlerikullanılmıstır. Nitel verilerin analizi için ise özetleme ve yorumda bulunmayayönelik betimsel analiz yöntemi kullanılmıstır.Uygulama öncesi ve uygulama sonrası verilen ngilizce Tutum ölçegindenelde edilen verilerin karsılastırılması sonucuna göre farkın anlamlı olmadıgıgörülmektedir. (p< 0.05) Elde edilen sonuçlar müfredata?ek egitim-eglenceaktivitelerinin ögrencilerin ngilizceye karsı tutumlarında anlamlı bir etkiyapmadıgını göstermektedir. This study consists of quantitative and qualitative parts. English Grammarlessons are found to be more monotonous and boring than the other skills such asreading, listening and speaking. The purpose of the study is to investigate the effectsof extra?curricular Edutainment activities (activities which both entertain andeducate) which are thought to do away the boredom and monotony of the Grammarlessons on the students? attitude towards English lessons.The study was carried out in the Süper Lise part (Foreign Language centredHigh School) of Buca Lisesi (Buca High School) on the preparatory classes ( prep-Aand prep-C) in the second term of the 2004?2005 academic year.The quantitative parts of the study consist of the extra?curricular edutainmentactivities prepared by the researcher after determining the weak and strong points inthe students? Multiple Intelligences and taking into consideration students? age andlevel of English, a Multiple Intelligences Inventory and an English attitude scaledeveloped by Assistant Prof. Dr. Ugur ALTUNAY.Two preparatory classes were randomly assigned as experimental and controlgroups; prep-C as the experimental and prep-A as the control groups.Prior to the initiation of the study the extra?curricular edutainment activities wereprepared in line with the subjects of the course book units taken into consideration.After the results obtained from the Multiple Intelligences Inventory, edutainmentactivities such as songs and music, games, poetry and humour and jokes were chosenas the primary activities to be infused in the curriculum.In both of the preparatory classes the lessons were delivered by theresearcher, who followed lessons enriched with extra?curricular edutainmentactivities in the experimental group and lessons only following the course book in atraditional communicative methodology in the control group (New Bridge toSuccess 2).Both the experimental and control group were given the English AttitudeScale as pre-test and post-test. In the qualitative part of the study after the treatmentsemi-structured interview questions were prepared to investigate the students?thoughts on the application of the edutainment activities in their Grammar lessons.For the analysis of the data gathered from the English lesson attitude scale theSPSS computer program 11.0 was used. For the analysis of the M.I. Inventory thecriteria provided by Özden (2003) was used. For the qualitative part a descriptiveanalysis was used to summarize and comment on the data.The findings obtained from the pre-application and post-application Englishattitude scale indicate that the difference is insignificant (p < 0.05).This is to say that the extra?curricular edutainment activities did not have asignificant effect in changing the students? attitude towards the English lessons in apositive way.
Collections