Âşık kollarında gelenek, etkileşim, eğitim ve Pir Sultan Abdal kolunun oluşumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, XVI. yy.dan itibaren ortaya çıktığını kabul ettiğimiz âşıkların, gelenekleri sonucu ortaya çıkan âşık kollarında gelenek, etkileşim, eğitim unsurları ele alınmış ve var olan âşık kollarına bir yenisi eklenerek Pir Sultan Abdal Kolu oluşturulmuştur.Çalışmada âşık kavramı, âşıkların genel özellikleri, âşık edebiyatı, âşık edebiyatında gelenek ve âşık kolları hakkında ön bilgi verilmiş ve bugüne kadar tespit edilen âşık kollarına şematik olarak yer verilmiştir. Âşık kollarında gelenek unsurları ayrıntılı olarak ele alınmış ve her âşık kolunda gelenek uygulanışı aynı olduğu için Emrah Kolu üzerinde örneklendirilmiştir. Âşık kollarının oluşmasını sağlayan etkileşim ve eğitim unsurları üzerinde durulmuştur.Halk edebiyatının en önemli görevlerinden biri olan eğitim âşık kollarında da karşımıza çıkmaktadır. Halkın eğitiminde önemli bir yere sahip olan âşıkların şiirlerine Emrah Kolundaki âşıklardan yola çıkarak örnekler verilmiştir.Çalışmanın son bölümünde ise âşık gelenekleri, eğitim, etkileşim bağlamında incelenen âşık kollarına neden Pir Sultan Abdal Kolunun da eklenmesi gerektiği ortaya konulmuştur.Anahtar Kelimeler: Âşık kolları, Pir Sultan Abdal Kolu, Türkçe, Eğitim. The present article investigates the tradition, interaction and educational elements in minstrel (bard) branches, which assumably emerged as a result of the minstrels? traditions in the 16th century and the Pir Sultan Abdal branch was formed in addition to the previous ones.In the current research, preliminary information as to the concept of `minstrel?, general characteristics of minstrels, Minstrel Literature, tradition in Minstrel Literature and minstrel branches is presented, and the minstrel?s branches that have been discovered so far are schematized. The elements of tradition in minstrel branches are handled in detail and it is exemplified through the Emrah Branch, as the practice of tradition is the same in each branch per se. The interactional and educational factors prompting the emergence of minstrel branches are thus emphasized.Education, which is one of the most significant functions of Folk Literature, stands out in minstrel branches as well. By means of the minstrels in Emrah Branch, specific examples are provided for the minstrel?s poems bearing an important position in the education of folks.In the last section of the article, the rationale for the addition of the Pir Sultan Abdal Branch to the previously studied minstrel branches is put forward in light of minstrel traditions, education and interaction.Keywords: Minstrel branches, The Pir Sultan Abdal Branch, Turkish, Education.
Collections