İsmet İnönü döneminde eğitim ve kültür politikaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tezin amacı İsmet İnönü döneminde uygulanan ulusal eğitim politikalarının irdelenmesi, söz konusu politikaların kökeni, geçmişteki uygulamalarla benzerliklerinin ortaya konması, sonraki dönemlere etkilerinin incelenmesidir. Buradan yola çıkarak; Türkiye eğitim ve kültür tarihinin belli başlı olayları ve kurumsal gelişmelerinin bir çoğunun cumhuriyetin ilk çeyrek yüzyılında gerçekleştiği, Bu bakımdan İnönü dönemi eğitim ve kültür politikalarını anlamanın Cumhuriyeti anlamanın en önemli araçlarından birisi olarak değerlendirilmesi gerektiği vurgulanmış, Cumhuriyetin Osmanlıdan devraldığı eğitim ve kültür mirası, Cumhuriyetin ilk yıllarında eğitim ve kültür konusunda yapılanlar, Tevhid-i Tedrisat kanunu, bu kanuna neden ihtiyaç olduğu ve Cumhuriyete kattığı değerlerin neler olduğu belirtilmiş. Daha sonra yurt dışından getirilen yabancı eğitim uzmanlarının Türk eğitim ve kültürüne etkilerinden bahsedilmiştir. inönü döneminde milliyetçiliğin Türk aydınlanması olarak da adlandırılan bir hümanizma ile yeni bir boyut kazandığı belirtilerek, Atatürk dönemine göre İnönü döneminde Laikleştirme ve Laiklik uygulamasında yapılan değişikliklere yer verilmiştir. İnönü'nün başbakanlık ve cumhurbaşkanlığı yıllarında ilk, ortaokul, meslek okulları ve yüksek okullarda yaşanan gelişmeler ve Halkın geniş kesimlerini Cumhuriyetin fikir ve idealleri ile buluşturma konusunda Halkevleri ve Halk Odaları ile Millet Mekteplerinin oynadığı roller ile Cumhuriyetin köye yayılması için Köy Enstitülerinin oynadığı roller tezimde ayrıntılı bir şekilde anlatılmaktadır. Sonuç bölümünde toplu bir değerlendirme yapılarak,. Atatürk'ün sağlığında başlatılmış olan yenilenme hareketlerinin kurumsallaşması, derinleşmesi ve yaygınlaştırılmasının İsmet İnönü'nün başbakanlığı ve özellikle Milli Şef olduğu yıllarda gerçekleştiği, vurgulanmıştır. ABSTRACT The aim of this study the principles and goals of the educational and cultural politics in İsmet Inonu period's also realizing of national educational programs, function of activities and similarities of the later years.Most of cultural changes had happened in the first quarter of Republic of Turkey If we would like to understand to history of Turkish educational and cultural politics, we should accept how republic is important for improvement of culture and educationaLAnd the other subject is in this study that includes what is the `Tevhid-i Tedrisat` law and why republic need that law to improve Turkish culture and educational. Then we can see effect of foreign specialist educators after came to Turkey. Turkish Nationalism and Laicism had earned a new meaning like humanism in Inonu's term. Then it shows change and differences of laicism between Ataturk's and Inonu periods. However we can see When Inonu was a prime minister and president, how politics affect to every steps of educational sytems. Also I explained what are to roles of Public House, Rooms and Village Instute that build a Republic opinion and cultures. You can find a lot of details how spread this opinion out in the villages Finally the end of the study was evaluated and compared. İsmet Inonu as a Prime Minister especially President of Turkey started to renovate and specialized of educational and cultural activities while Atatürk was living.
Collections