İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fraktallar konusundaki düşünme biçimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı farklı başarı düzeylerindeki ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fraktallar konusundaki anlama, kavrama ve düşünme biçimlerini incelemektir.Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Bu amaçla öncelikle ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fraktal geometri konusundaki başarılarını betimlemek amacıyla bir nicel araştırma yöntemi olan tarama yöntemi tercih edilmiştir. Ardından fraktal geometri konusunda farklı başarı düzeylerinde bulunan ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fraktallara yönelik düşünme biçimlerinin incelenmesi amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden biri olan örnek olay çalışması kullanılmıştır.Araştırmanın ilk bölümünde, araştırmacı tarafından geliştirilen ?Fraktal Geometri Başarı Testi?, güvenirlik ve madde analizi çalışmaları kapsamında Karabağlar İlçesi İyiburnaz İlköğretim Okulu sekizinci sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Uygulamanın sonuçlarına göre başarı testinin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0,812 bulunmuştur.Araştırmanın bir sonraki aşamasında İzmir ili Karabağlar ilçesinde rastgele seçim yöntemi ile belirlenen İlkkurşun İlköğretim Okulu 8. sınıf öğrencilerine, araştırmacı tarafından geliştirilen ?Fraktal Geometri Başarı Testi? nin esas uygulaması yapılmıştır. Uygulanan testin sonuçlarına göre yüksek-orta ve düşük olmak üzere üç farklı başarı düzeyinden öğrenciler seçilmiştir. Her bir başarı düzeyinden dört öğrenci olmak üzere toplam 12 öğrenci ile araştırmanın nitel kısmı gerçekleştirilmiştir. Bir nitel araştırma yöntemi olan örnek olay yöntemi kullanılarak, seçilen öğrenci gruplarının fraktal geometri ile ilgili düşünme düzeyleri incelenmiştir. Bu amaçla araştırmacı tarafında ilköğretim düzeyinde fraktal geometri ile ilgili görüşme soruları geliştirilmiştir. Öğrencilerin bu sorulara verdiği cevaplar derinlemesine incelenerek, fraktal şekillerle ilgili düşünme biçimleri incelenmeye çalışılmıştır.Örnek olay çalışmasından elde edilen verilere göre öğrencilerin fraktal şekillerin öz benzerlik ve tekrarlama özellikleri ile ilgili eksik bilgilere sahip olduğu buna paralel olarak fraktal örüntülerdeki adımlar arasındaki ilişkileri görmede zorluklar yaşadıkları görülmüştür. Öğrencilerin düzgün geometrik şekillere sahip nesneleri tanımlarken Öklid geometrisinde kullanılan terimleri kullanma yoluna gittikleri, düzgün olmayan şekillere sahip nesneleri tanımlarken ise daha çok benzetme yapma yolunu tercihe ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Sözcükler: Fraktal geometri öğretimi, ilköğretim 8. sınıf, Düşünme biçimi. The purpose of this study is to investigate comprehension, perception and thinking manners of 8th grade students? who are in different success level about fractals.Quantitative and qualitative research methods were used together. For that purpose at first as a qualitative method, survey method was used for investigating 8th grade students? success level about fractals. Case study which is one of the qualitative research methods was used to investigate 8th grade students? tkinking manners about fractals.In the first stage of the research, fractal geometry achievement test which was developed by the researcher was applied to 8th grade students? of Karabağlar İyiburnaz Primary School for reliability and item analysis. Due to the results of the application, Cronbach Alpha coefficient of the achievement test was found as 0,812.In the next stage of the research, fractal geometry achievement test was applied mainly to 8th grade students of Karabağlar ilkkurşun Primary School that is randomly chosen in İzmir city.Due to the scores of the achievement test, students were chosen from three different success levels that are low, intermediate and high. Four students from each level were chosen and qualitative part of research was studied with 12 students. Case study as a qualitative research method was used to determine thinking manners about Fractal pattens of chosen student groups. For this purpose, clinical interview questions were developed by the researcher. Students? thinking manners were analysed according to given answers to interview questions. The researcher tried to investigate the thinking manners about fractal patterns.Due to the results of the case study, students don?t have enough knowledge about the concept of self similarity and iteration. Students have difficulties in understanding relationship between steps of fractal patterns. Students used terms of Euclidean Geometry to identify objects that have regular shapes. However they prefer to draw analogies to identifying objects that have irregular shapes.Keywords: Fractal geometry teaching, primary school of 8th grade, thinking manner
Collections