Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; birinci ve dördüncü sınıf okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin ve bu düzey ile eğilimlerin cinsiyet, anne ve babanın eğitim düzeyine, okudukları sınıf, mezun oldukları lise türü gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.Araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören birinci sınıf ve dördüncü sınıf seviyesinde 107 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmada veri toplama araçları olarak, yaratıcı düşünme becerisini ölçmek için `Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Sözel A formu`, eleştirel düşünme eğilimlerini ölçmek için de `California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği` ile `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır.Araştırmanın sonunda kadın öğrencilerin yaratıcı düşünme düzeylerinin akıcılık, esneklik ve orijinallik boyutlarında yüksek olmasına rağmen anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin yaratıcı düşünme düzeyleri anne baba eğitim durumuna ve mezun oldukları lise türüne göre anlamlı bir fark göstermemektedir. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinde cinsiyete ve öğrenim gördükleri sınıfa göre analitiklik düşünme boyutunda anlamlı bir farka rastlanmıştır. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ile anne baba eğitim durumları ve mezun oldukları lise türüne göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yaratıcılık puanları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki düşük düzeyde ve pozitif yönde bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi, California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği The main objective of this study is to examine the relationship between the levels of creative thinking and the critical thinking dispositions of the pre-school teacher candidates in the 1st and 4th grade and, to determine whether these dispositions vary according to the variables such as gender, parents' educational level, and the type of high school they graduated.The survey was conducted on 107 students who attend the 1st and 4th grade of the Department of Pre-school Education in the Faculty of Education in Dokuz Eylül University.In the research, as data tools, a `Personal Information Form`,`The Torrance Tests of Creative Thinking`(TTCT) and `California Critical Thinking Disposition Inventory` (CCTDI) are used.At the end of the study, no significant difference was noticed in sense of fluency, flexibility and originality in spite of the high measure of creative thinking levels of female students. The level of creative thinking of students showed no significant difference compared to the parents' educational level and the type of high school they graduated. A significant difference is noticed in the dimension of analytical thinking, by gender and the class they attended in the critical thinking disposition. No significant difference is noticed between the students' thinking dispositions depending on their parents' educational level and the type of school they graduated. The relationship between the creativityscores and the critical thinking dispositions of the students was found the low level and positive direction.Keywords; Creative thinking, critical thinking, The Torrance Tests of Creative Thinking, California Critical Thinking Disposition Inventory
Collections