Yaratıcı dramanın, zihinsel yetersizliği olan bireylerin toplumsal yaşam becerileri ve alıcı dil gelişimi üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, yaratıcı dramanın, zihinsel yetersizlik tanısı almış öğrencilerin toplumsal yaşam becerileri ve alıcı dil gelişimi üzerindeki etkisini incelemektir. Deney grubunu eğitim uygulama merkezinden 8, kontrol grubunu özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinden 7 öğrenci oluşturmaktadır. Hedeflenen alıcı dil ve toplumsal yaşam becerileri yaratıcı drama yöntemi ile 15 hafta sürmüştür. Her yaratıcı drama oturumu 60-90 dakikalık süreyi kapsayacak şekilde araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Yaratıcı drama oturumları sonrası deney ve kontrol grubu öğrencilerine PEABODY Resim Kelime Eşleştirme Testi ve Toplumsal Yaşam Becerileri Öğrenci Gözlem Formu yeniden uygulanarak son test verileri elde edilmiştir. Üç aylık bir süreden sonra Deney ve Kontrol grubunun gelişim ve kalıcılığını takip etmek amacıyla PEABODY Resim-Kelime Testi tekrar uygulanmış ve izleme testi verileri elde edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlere uygulanan öğretmen gözlem formu araştırma öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Ebeveynlere uygulanan form ise çalışma sonrasında davranış değişimlerinin yansıması amaçlı değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, yaratıcı drama yöntemi kullanılarak hazırlanan programın öğrencilerin alıcı dil ve toplumsal yaşam becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu görülmüştür. Ebeveyn ve öğretmenlerin görüşleri de bu sonuçları desteklemektedir.Anahtar sözcükler: yaratıcı drama, zihinsel yetersizlik, toplumsal yaşam becerileri, alıcı dil becerileri The aim of this study was to examine effect of creative drama on receptive language development and social life skills of students who get diagnosis of intellectual disability.Experimental group involves 8 students from education application center, control group involves 7 students from special education and rehabilitation centers. Aimed receptive language and social life skills development took 15 weeks with creative drama method. Each creative drama session is prepared as it includes 60-90 minutes by the researcher. After creative drama sessions, PEABODY picture-word matching test and Social Life Skills Student Observation Form are applied again and post test values are gained. After 3 months, PEABODY Picture-Word Test is applied again in order to follow development and lastingness of the Experimental and Control group and follow up test data is delivered. Teacher observation form which is applied to teachers participating in the study is applied before and after the study. Form which is applied to parents is evaluated in order to see behaviour changes after the study. As the result of the study, it is seen that programme which is prepared using creative drama method is effective in development of students' receptive language and social life skills. Parent and teacher views support these results.Keywords: creative drama,, intellectual disability, social life skills, receptive language.
Collections