Okuma stratejilerinin 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmasına, okuma tutumuna ve okuduğunu anlama becerisine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okuma basılı sözcükleri kavrama ve yorumlamaya dayanan zihinsel bir etkinliktir. Anlamak ise yazının ve konuşmanın ne demek istediğini algılamaktır, okuma ve dinlemenin amacıdır. Okuma stratejileri de metni kavramayı geliştirmek için kullanılan bilişsel yöntem olarak tanımlanmaktadır. Okuma anlama sürecinde bu stratejilerin etkin bir biçimde kullanımı önemlidir. Bu araştırma ile 7. Sınıf öğrencilerinin okuma öncesi, anı ve sonrasında kullandıkları okuma stratejilerinin okuma tutumu, okuduğunu anlama başarısı ve okuma alışkanlığına etkisi incelenmiştir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır.Bu araştırmanın çalışma grubu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Buca ilçesindeki Ötüken Ortaokulu'nda öğrenim gören 62 öğrenci oluşturmuştur.Çalışmada deney grubu öğrencileriyle birlikte sekiz hafta boyunca okuma stratejilerine göre düzenlenmiş olan dersler işlenmiş; kontrol grubunda geleneksel öğretime devam edilmiştir.Bu araştırma sürecinde ölçme aracı olarak Özbay ve Uyar (2009) tarafından geliştirilen `İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri için Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği`; Balcı (2009) tarafından geliştirilen `Okuma İlgi ve Alışkanlığı Anketi` ile yine Balcı(2009) tarafından geliştirilen `Okuma Başarı Testleri` kullanılmıştır.Elde edilen veriler SPSS 23.0 programında analiz edilerek yorumlanmıştır. Ölçme sonunda elde edilen verilerin analizinde betimleyici istatistik (frekans, yüzde ve ortalama), T-testi, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U Testi analizleri kullanılmıştır. Verilerin karşılaştırılmasında anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma verileri analiz edildiğinde okuma stratejilerini kullanmanın öğrencilerin okuma tutumunda, okuduğunu anlama becerisinde ve okuma alışkanlığı kazanmasında etkili bir yöntem olduğu görülmüştür. Reading is a mental activity that based on comprehending and commenting pressed words. On the other hand, comprehension is perceived what is writing speech about. Reading strategies are described that cognitive method to develop text comprehension, During reading comprehension it is important to use these strategies effectively. By this research, it's analysed that the effectives of 7th grade student reading strategies used before reading, during reading, after reading on reading attitute success of reading- comprehension and habit of reading. In the research, quasi-experimental design with control groups and pretest-posttest is used.Working group of this research is 62 students at Ötüken Secondary School in Buca on 2014-2015 education term. With the experimental group is studied the subjects connected with reading strategies during eight weeks. On the other part, control group continved traditional education. İn this resarch as a measuring device `Attitude Scale For Secondary School Students` reformed Özbay-Uyar (2009), `Questionnaire of Reading İnterest and Habit` reformed by Balcı and `Reading Success Tests` reformed by Balcı are used. Received datum are commented by analyzing with SPSS 23.0 programme. At the end of the measurement process for analyzing the datum, t-test, descriptive statistics (frequency, percantage, average), Kruskal Wallis and Mann Witney U test analyzes are used. Significance level is accepted 0,5 comparing of datum.When the research datum was analized, it was seen that used to reading strategies is effective method on reading attitude, on reading comprehensions skills and to obtain the reading habit.
Collections