Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okuma sürecinde kullandıkları stratejiler üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, alanyazında `üstün zekâlı` veya `üstün yetenekli` olarak nitelendirilen öğrencilerin okuma öncesi, sırası ve sonrasında kullandıkları stratejileri belirlemek, sınıflandırmak ve değerlendirmektir. Araştırma için yapılan kaynak taramasında Türkçe kaynaklar için çoğunlukla Google Akademik, YÖK'ün Ulusal Tez Merkezi veritabanı ile alanla ilgili basılı kitaplar; yabancı kaynaklar içinse Education Resources Information Center (ERIC) veritabanı kullanılmıştır. Çalışma, İzmir ili Çiğli Karşıyaka Aydoğan Yağcı Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim gören 40 üstün yetenekli öğrenci ile yapılmıştır. Öğrencilere görüşme formu verilerek okuma sürecinde kullandıkları stratejiler belirlenmiştir. Bu stratejiler ortama yönelik, zihinsel, bedensel, hem zihinsel hem bedensel olmak üzere dört grupta sınıflandırılmış ve kendi içinde okuma öncesi, sırası ve sonrası olarak ayrılmıştır. Belirlenen 81 strateji kodlanarak bunların kullanım düzeyini ölçmek için yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda elde edilen çıkarımlardan hareketle araştırmacılara ve kurumlara üstün yetenekli ve normal düzeyde yetenekli öğrenciler için önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: üstün zekâlı, üstün yetenekli, okuma becerisi, strateji, okuma stratejileri. AbstractThe study aimed to determine, classify and evaluate the pre-reading, reading and after reading strategies of students who are labeled as `gifted` or `talented` in the literature. During the literature review process, while Google Scholars, database of National Thesis Center of Council of Higher Education and printed books on the related subjects were used for Turkish sources, database of Education Resources Information Center (ERIC) was used for foreign sources. 40 students of Çiğli Karşıyaka Aydoğan Yağcı Bilim ve Sanat Merkezi participated in the research. The students were handed an interview form which then used to determine the reading strategies used by students. These strategies were divided into four categories; environment, mental, physical, both mental and physical and then each were divided again into sub-categories of pre-reading, reading and after reading. 81 category was determined then encoded and their usage ratios were calculated. The study concluded with recommendations to the fellow researchers and related institutions for gifted and regular students in the light of the data obtained thanks to the research.Key words: gifted, talented, reading skill, strategies, reading strategies
Collections