İlkokul öğretmenlerinin yöneticiden çekinme ve özyeterlik düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, öğretmenlerin özyeterliğinin arttırılması ve nitelikli öğretmen yetiştirme, ilköğretim eğitim basamağının niteliğinin arttırılması ve öğretmenlerin yöneticiden çekinme düzeylerinin azaltılmasına katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. Bu yüzden İzmir ili merkez ilçelerinde bulunan 27 ilkokulda görev yapan 552 sınıf öğretmeninin bireysel-mesleki-akademik özellikleri ile okul yöneticilerinden çekinme ve özyeterlik düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmektedir. Araştırmada öğretmenlerin özyeterliğinin arttırılması ve nitelikli öğretmen yetiştirme, ilköğretim eğitim basamağının niteliğinin arttırılması ve öğretmenlerin yöneticiden çekinme düzeylerinin azaltılmasına katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin bireysel-mesleki-akademik özellikleri hakkında bilgi toplamak amacıyla `Öğretmenlerin Bilgileri Anketi`, öğretmenlerin özyeterlik düzeylerini ölçmek için `Öğretmen Özyeterlik Ölçeği`, öğretmenlerin yöneticiden çekinme düzeylerini ölçmek için ise `Öğretmenlerin Suskunluk Düzeyleri Ölçeği` Yöneticiden Çekinme Alt Boyutu kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 15.0 programıyla yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için ise aritmetik ortalama, `t` Testi, `F` Testi (ANOVA) ve `Korelasyon` Testi kullanılmıştır. Ortaya çıkan farkın kaynağını belirlemek amacıyla Post-Hoc test olarak `Tukey Anlamlılık` Testi kullanılmıştır. Araştırmada hata payı 0,05 kabul edilmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin ortalama özyeterlikleri `yüksek` düzeydedir. Öğretmenlerin özyeterlik düzeyleri cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken; medeni durum ve yönetici cinsiyeti değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Araştırmanın öğretmenlerin yöneticiden çekinme düzeyleri bulgularına göre, çekinme düzeyinin `orta` düzeyde olduğu anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin yöneticiden çekinme düzeyleri cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, mesleki kıdem ve yönetici cinsiyetine göre anlamlı farklılık gösterirken; medeni durum değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin genel özyeterlik, öğrenci katılımını sağlama yeterliği, öğretim teknolojilerini kullanma yeterliği ve sınıf yönetimi özyeterlik düzeyleri ile yöneticiden çekinme düzeyleri arasında zayıf-negatif yönde-anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. In this study, it is aimed to contribute to raise self-efficacy of teacher and qualified teachers, increasing the quality of primary school education, and reducing teachers' silence of wince from manager. Thereby, it is seen that the individual-vocational-academic characteristics of 552 classroom teachers working in 27 primary schools in the provinces and districts of İzmir and the teachers' school administrators are searched for whether there is a relation between wince and self-efficacy levels. In the research, data analysis was done with SPSS 15.0 program. For the analysis of the data, arithmetic average, `t` test, `F` test, and `coloration` test were used. The `Tukey Significance` test was used as a post-hoc test to determine the resource of the difference. The margin of error in the study was accepted as 0,05. According to the results of the study, teachers' average self-efficacy levels are `high`. Teachers' self-efficacy levels demonstrate a significant difference on their gender, level of education, occupational seniority. But self-efficacy levels of teachers don't demonstrate significant difference in reference to their age, marital status and gender of the school administrator at which they are employed. When looking at the findings of the research teachers' degree of wince from manager, it is comprehended that the average degree of wince from manager is `moderate`. Teachers' levels of wince from manager demonstrate a significant difference on their gender, age, education level, occupational seniority and gender of the school administrator. But the levels of teachers' wince from manager don't differ significantly from their marital status. Finally, it is observed that there is a significant negative correlation between the levels of teachers' self-efficacy and teachers' wince from manager.
Collections