Köşe yazarlarının seçim dönemindeki yazıları üzerine bir inceleme: Ruhat Mengi, Emin Çölaşan, Bülent Korucu örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde medyanın ve yazılı basının kanaat önderleri olan köşe yazarlarının ellerinde bulundurdukları gücün ve kamuoyu üzerindeki etkilerinin incelenmesi gerekliliği düşüncesinden yola çıkılmıştır. Çalışmada üzerinde durulan konuların başında kitle iletişim araçları ve etkileri gelmektedir. Bu konuya neden-sonuç ilişkisi içerisinde yaklaşabilmek için haberleşme hürriyeti, kitle iletişim araçlarının temel görevleri ve kitle iletişim araçlarında denetim konularına değinmek tercih edilmiştir. Konunun devamında ise kitle iletişim araçlarının bireysel ve toplumsal etkileri incelenmiştir. Kitle iletişim araçları ve köşe yazarlığı konusu incelenirken köşe yazarlığının günümüzdeki anlamı, önemi ve kamuoyu üzerindeki etkisi ele alınmıştır. Köşe yazarlarının kamuoyu üzerindeki etkisinin araştırılması için üç köşe yazarı belirlenmiştir. Vatan Gazetesi yazarı Ruhat Mengi, Sözcü Gazetesi yazarı Emin Çölaşan ve Zaman Gazetesi yazarı Bülent Korucu'nun 2011 yılında, genel seçim sürecinde, 12 Mayıs – 12 Temmuz 2011 tarihleri arasında, `köşelerinde` yer alan yazıları, Teun A. van Dijk'in eleştirel söylem çözümlemesi modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Makro ve mikro yapıları analiz edilen köşe yazılarında kamuoyunu etkilemek üzere kurgulanmış cümle yapıları, kelime seçimleri, bu çağrışımsal anlam etkileşimleri ve yan önermelerin söylemi oluşturduğu görülmüştür. Bu şekilde okuyucunun algısını kontrol etmeye yönelik olarak yapılan kodlamalar sonucunda istenilen anlamın öne çıkarıldığı görülmüştür. Bu paralelde söylem analizi sonucunda söylemsel stratejilerin okuyanı etkilemeye yönelik kullanıldığı sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler : köşe yazarı, yazar, gazete, kanaat önderi, seçim, kitle iletişim aracı, etki, Vatan, Sözcü, Zaman, Ruhat Mengi, Emin Çölaşan,Bülent Korucu, söylem, söylem çözümlemesi, söylem analizi, Teun A. Van Dijk This thesis derived from the idea that the Columnists, who are opinion leaders of the media and the press, and their power and influence on people should be studied. The main focus of this research is the mass media and its effects. The issues of freedom of communication, the main duties of the mass media and the controlling of mass media are chosen in order to approach this subject based on a cause and effect relation. Following this, the effects of mass media on individuals and the society are addressed. While dealing with mass media and column writing, the meaning and importance of being a Columnist today and the effects of it on public are also discussed. Three Columnists are chosen to study their influence on public. The articles of Columnist Ruhat Mengi Vatan Newspaper, Columnist Emin Çölaşan of Sözcü Newspaper and Columnist Bülent Korucu of Zaman Newspaper published between 12 May and 12 July 2011, dealing with the 2011 General Elections are analyzed using Teun A. van Dijk's critical discourse analyses method. In the articles analyzing micro and macro structures, we noticed the usage of sentences, word choices, connotative sense interactions and side proposal discourses that are designed to effect public opinions. This way, as a result of the encodings directed to control the perception of the reader, the intended meanings have been put forward. Parallel to this discourse analyses, it is deducted that discursive strategies are used in order to influence the reader.Key Words : columnist, writer, newspaper, opinion leaders, election, mass media, Vatan, Sözcü, Zaman, Ruhat Mengi, Emin Çölaşan, Bülent Korucu, discourse, discourse analyses, Teun
Collections