Algılanan örgütsel destek ve lider-üye etkileşiminin bağlamsal performans üzerindeki etkileri: Ankara`da bankacılık sektöründe bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, sosyal değişim kuramı ve karşılıklılık normu kuramı temelinde, algılanan örgütsel destek ve lider-üye etkileşiminin, bağlamsal performans ile ilişkileri incelenmektedir. Bunun yanında, algılanan örgütsel destek ve lider-üye etkileşimi ve onun sevgi, bağlılık, katkı ve mesleki saygı alt boyutlarının bağlamsal performans üzerindeki etkileri araştırılmaktadır. Bu amaçla, Türkiye'nin yerli ve yabancı özel sermayeli aktif büyüklüğü en yüksek beş mevduat bankasının, Ankara'da faaliyet gösteren en büyük beşer şubesi olmak üzere, toplamda 25 banka şubesinde görevli, 314 çalışanın katılımıyla anketler aracılığı ile veriler toplanmıştır. Yapılan korelasyon analizi ile, algılanan örgütsel destek ve lider-üye etkileşiminin bağlamsal performans ile olumlu (pozitif) yönlü ve orta kuvvette ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.(sırasıyla; r=0,601 p<0,001; r=0,393 p<0,001) Bunun yanı sıra, lider-üye etkileşiminin sevgi, bağlılık, katkı ve mesleki saygı alt boyutları ile bağlamsal performans arasında da olumlu (pozitif) yönlü ilişkili olduğu sonucu elde edilmiştir. (sırasıyla, r=0,285 p<0,001; r=0,267 p<0,001; r=0,366 p<0,001; r=0,284 p<0,001) Regresyon analizi ile, algılanan örgütsel desteğin bağlamsal performans üzerinde olumlu (pozitif) etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. (βAÖD=0,81, p<0,001) Aynı şekilde lider-üye etkileşiminin de bağlamsal performans üzerinde olumlu (pozitif) etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. (βLÜE=0,84, p<0,001) Lider-üye etkileşiminin sevgi, bağlılık, katkı ve mesleki saygı boyutlarının da bağlamsal performans üzerinde olumlu (pozitif) istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. (Sırasıyla, βsvg=0,073, p<0,05; βbğl=0,17, p<0,001; βktk=0,214, p<0,001; βms=0,237, p<0,001) In this research, the relationship between perceived organizational support (pos) and leader-member exchange (lmx) with contextual performance is analyzed on the basis of social exchange theory and the norm of reciprocity. Additionaly, the effects of pos and lmx and its dimensions of affect, loyalty, contribution and professional respect on contextual performance are researched. To achieve this, data was collected from 314 employees working in twenty-five bank branches in Ankara. These branches are the biggest five bank branches of five banks each which have the largest total assets among national and foreign private equity owned deposit banks in Turkey, in Ankara. According to the correlation analysis, it has been found statistically significant that pos and lmx have positive relationships with contextual performance. (r=0,601 p<0,001; r=0,393 p<0,001, respectively) Besides, affect, loyalty, contribution and professional respect dimensions of lmx have positive and significant relationships in terms of statistics with contextual performance. (r=0,285 p<0,001; r=0,267 p<0,001; r=0,366 p<0,001; r=0,284 p<0,001; respectively) According to multiple regression analysis, the positive effect of pos on contextual performance has been found statistically significant. (βPOS=0,81, p<0,001) Similarly, the positive effect of lmx on contextual performance has been found statistically significant, too. (βLMX=0,84, p<0,001) Again, it has been identified that the positive effects of affect, loyalty, contribution and professional respect dimensions of lmx on contextual performance are statistically significant. (βaf=0,073, p<0,05; βlyl=0,17, p<0,001; βcnt=0,214, p<0,001; βpr=0,237, p<0,001; respectively)
Collections