Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun`a göre satılanın onarımını isteme hakkı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ayıplı mal satımında tüketiciye tanınan seçimlik haklar vardır. Onarım isteme hakkı bu seçimlik haklardandır. Tüketicinin onarım hakkını isteyebilmesi için, genel ve özel şartların bir arada sağlanması gerekir. Çalışmada bu şartlar ayrıntılı şekilde ele alınmıştır. Bu çalışmanın omurgası olan onarım borcunun ifa edilmesi konusu da incelenmiştir. Onarım borcunun konusu, onarımın tarafları, onarım yeri, zamanı ve onarıma ilişkin masraflar üzerinde durulmuştur. Onarımın tarafları satıcı ile tüketiciden ibaret değildir. Özellikle tüketici kavramı kapsamına, kullanan ve yararlanan herkes girmektedir. Satıcı ise üretici ve ithalatçı ile birlikte sorumludur. Onarım yerine ilişkin olarak TKHK'nın 58. maddesi gereğince yetkili servis istasyonlarının kurulması gerekir. Servis istasyonlarında profesyonel kişilerce onarım işlemi ifa edilmelidir. Ayıplı malların birçoğunda azami tamir süresi 20 işgünüdür. Sorumlular bu süreyi ihlal ederse tüketici diğer seçimlik haklarını kullanabilir. Ayrıca onarım işleminin uzun sürmesi halinde tüketicinin mağdur olmaması için ayıplı malın muadili olan malın tüketiciye teslim edilmesi gerekir. Onarım borcu ücretsiz olarak ifa edilir. Satıcı veya diğer sorumlular, tüketiciden herhangi bir gerekçeyle onarım işlemi için bedel isteyemezler. Kullanım hatası, tüketici açısından; tüketicinin onarım haklarının kısıtlanmasını sağlayan bir ölçüttür. Bu kurumun, satıcının veya ilgili kişilerin, her olayda sorumluluktan kurtulmasını sağlayabildiği bir kurtarıcı kimliğine bürünmemesini, açıklığa kavuşturmak gerekir. Aksi halde tüketici ile haklar arasında aşılmaz bir engel oluşur ve bu durum tüketiciyi mağdur eder. Çalışmada, onarım borcunun ifa edilmemesi durumları da ayrıntılı şekilde işlenmiştir. There are optional rights which are recognised to consumer in sales of defective good. Right to demand repair is one of these optional rights. General and special conditions must be supplied together for demanding right to repair by consumer. These conditions have been handed with in detail, in the study. The subject of performing an obligation of repair has been examined, which is backbone of this study. The subject of obligation of repair, parties of repair, repair place, period and costs of repair are discussed. The parties of the repair are not just seller and costumer. Especially, everyone who uses and utilizes it is in the context of the consumer concept. The seller is responsible with the manufacturer and the importer. Accordance with Article 58 of the Costumer Protection Act, authorized service stations must be installed in respect of the repair place. Repair procedure should be performed by professional personnel at service stations. The maximum repair period is 20 business days in most of the defective goods. The consumer is free to exercise other rights of choice if the responsible persons violates this period. Also, if the repair process takes a long time, the equivalent of the defective goods must be delivered to the costumer so that the costumer hold harmless. Obligation of repair is performed free of charge. The seller or other responsible parties can not ask price from the costumer for any reason for repair procedure. Usage error is a criteria that, for consumers, restrains consumer's right to repair. It is necessary to clarify that this concept does not assume the identity of a rescuer which enables the seller or related persons to be free from liability in every case. Otherwise, there is an insuperable obstacle between the consumer and rights and this situation causes the consumer to be aggrieved. In this study, situations of not performing an obligation of repair has been processed with in detail.
Collections