Experimental failure analysis of thrust bearings
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Rulmanlar makinelerde en çok kullanılan yataklama elemanlarıdır. Makinelerin sağlıklı ve uzun süreli çalışması rulmanların durumu ile yakından ilişkilidir. Bu nedenle rulmanlarda oluşabilecek arızaların önceden tespiti makine sağlığı açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmada eksenel rulman hatalarının deneysel titreşim sinyalleri kullanılarak analizi ele alınmıştır. Oluşturulan deney düzeneğinde kullanılan eksenel rulman bileziğinin yuvarlanma yolu üzerinde çeşitli hatalar oluşturulmuştur. Arızasız ve arızalı durumlar için farklı dönüş hızları ve iki farklı eksenel yük altında, deney düzeneği üzerinde rulmana yakın noktalardan; yatay, düşey ve eksenel doğrultularda titreşim ölçümleri alınmıştır. Titreşim ölçümlerine ait verilerden zaman dalgaformu ve frekans spektrumu grafikleri oluşturulmuştur. Titreşim verileri için hesaplanan tepeden tepeye, kare ortalamalarının karekökü, crest faktör ve kurtosis gibi istatistiksel göstergelerden faydalanılarak ham ve filtrelenmiş sinyaller için hata analizleri gerçekleştirilmiştir. Zaman ve frekans ortamı için titreşim verilerinin analizi ile eksenel rulman bileziği üzerindeki hataların tespit edilebileceği gösterilmiştir. Ball bearings are the most commonly used bearing elements in machines. For the healthy and long term operations of the machine, it is closely related to conditions of the ball bearings. Therefore, early detection of the failures in ball bearings is very crucial for machine health. In this study, analysis of failure in thrust ball bearings is discussed by using experimental vibration signals. In the experimental setup, various defects have been created on the raceway of thrust ball bearing ring. Vibration measurements have been taken in the horizontal, vertical and axial directions from the close points in the test setup, in order to see defected and healthy situations under different rotate speeds and two different axial load. Time waveform and frequency spectrum graphs were generated from the data of vibration measurements. Defect analyzes have been performed for raw and filtered signals by using statistical indicators as peak to peak, root mean square, crest factor and kurtosis which are calculated for vibration data. It has been shown that the defects on the thrust ball bearing ring can be determined by analyzing the vibration data in time and frequency domains.
Collections