Yabancı dil öğrenmenin psikolojik dayanakları: Türkiye ortamında öğretmen ve öğrencilere etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bazı yabancı dil öğrenenlerin aynı şartlar altında diğerlerinden neden daha başarılı olduğu sorusu yıllardan beri kafamızı karıştırmaktadır.- Bir taraftan, bazıları dil kabiliyeti, zeka veya kavramsal becerilerin daha önemli olduğunu iddia ederken, öte yandan diğerleri de psikolojik, sosyolojik, çevre, ekonomik ve biyolojik faktörlerin daha önemli olduğunu vurgulamışlardır. Yabancı dil öğrenenlerin başarısını etkileyen his, davranış, motivasyon, kişilik ve değer yargıları gibi psikolojik etkenlerin önemini görmemek imkansızdır. Bu psikolojik faktörler, ülkemizdeki yabancı dil öğrenimini ve öğretimini de büyük ölçüde etkilemektedir. Türkiye'deki yabancı dil öğrenimi ve öğretimindeki başarı ve başarısızlığın dayandığı ana sebeplerin başında öğrenci, öğretmen, aile, çevre ve yabancı dil öğretim politikası gelmektedir. Öğrencinin dil öğrenimindeki başarısını` etkileyen olumsuz psikolojik etkenleri yenebileceği bir atmosfer maalesef yaratılmamıştır. Öğrencinin dil öğrenimine karşı olan tavrı olumsuz yöndedir ve işin bilincinde değildir. Bunun sonucunda, motivasyon eksikliği vardır. Yabancı dil öğretmenleri de, dünyadaki gelişmelere ayak uyduracak biçimde eğitilmemektedir. Dil öğrenimi ve öğretiminde psikolojinin yeri henüz anlaşılmamıştır. Günümüz dünyasında en geçerli öğretmen `a reflective teacher` modeli, yabancı dil öğretmenleri tarafından benimsenmelidir. Ülkemizde yabancı dil öğrenimi gören öğrencilerin başarısını etkileyen diğer faktörler ise, aile ve çevredir. Öğrenci ve onunailesinin eğitim birikimi, sosyal durumu, yaşı, cinsiyeti, yaşadığı yer ve çevre, başarı ve başarısızlıkta büyük bir yer tutmaktadır. Türkiye'deki yabancı dil öğretim politikası yeniden gözden geçirilmelidir. Uzun vadeli ve politik baskılardan uzak bir yol izlenmelidir.
Collections