Tedarik zinciri yönetiminin işletme performansı üzerindeki etkisi: Otel işletmelerine yönelik bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Turizm sektörü, son dönemlerde yaşanan ekonomik, sosyal, siyasal gelişmeler nedeniyle rekabetin en fazla yaşandığı sektörlerden birisidir. İşletmeler artık bireysel becerileriyle artan bu rekabet ortamında ayakta durmakta zorlanmaktadırlar. Bu ortamdaki rekabet şartları, firmaları birleşme ve yardımlaşma konularına daha fazla önem vermek zorunda bırakmıştır.Tedarik zinciri kavramı bu gelişmeler sonucunda ortaya çıkan bir kavramdır. Tedarik zinciri yönetimi, değişen bu rekabetçi çevrede firmaların başarısını etkileyen önemli uygulamalardan birisi olarak tartışılmaktadır.Bu çalışmanın amacı, turizm sektöründe faaliyet gösteren otel işletmelerinde tedarik zinciri yönetiminin boyutlarını belirlemek ve bu boyutların otel işletmelerinin performansı üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Bu amaçları gerçekleştirmek için İstanbul'da faaliyetlerini sürdüren üç, dört ve beş yıldızlı oteller araştırmanın evreni olarak belirlenmiştir. Araştırma örneklemi kota örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış, veriler anket tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 15,0 programı aracılığı ile analiz edilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre otel işletmelerinde tedarik zinciri yönetiminin altı boyutlu bir olgu olarak anlaşıldığı belirlenmiştir. Bu boyutlar; yenilikçilik boyutu, rekabetçilik boyutu, kurumsal gelişime katkı boyutu, ilişki gücü boyutu, hız ve esneklik boyutu ve müşteri ilişkiler boyutu şeklindedir. Otel işletmelerinde performans yönetimi kavramı ise beş boyutlu bir olgu olarak algılanmaktadır. Bu boyutlar: finansal performans, yenilikçilik performansı, kurum içi gelişim performansı, çalışan performansı ve müşteri performansı şeklindedir.Araştırma sonuçlarına göre tedarik zinciri yönetimi boyutlarından yenilikçilik boyutu, rekabetçilik boyutu, kurumsal gelişime katkı boyutu, ilişki gücü boyutu ve müşteri ilişkiler boyutunun işletme performansını pozitif olarak etkilemediği görülmektedir. Tedarik zinciri yönetimi boyutlarından hız ve esneklik boyutu ise otel işletmelerinin performansını pozitif olarak etkilemektedir. Tourism industry is one of the most competitive sectors, because of the social, economical and political developments experienced nowadays.These competitive conditions forced firms to consider more important working together and acting with solidarity.Supply chain is a concept that comes into being as a result of these develops. Supply chain management is discussed as one of the important applications that affect the successes of firm in the competitive milieu.The aim of this study is to determine dimensions of supply chain management on hotels that performing in tourism sector and to search the effects of these dimensions on hotel performance. To become true these aims, it has been decided as research population 3, 4 and 5 stared hotels that performs in Istanbul. Research sampling has been chosen with quota sampling method. It has been used quantitative research method, the data have been obtained with survey technique. The obtained data have been analyzed by SPSS 15, 0 program.According to research results it has been determined that supply chain management at hotel businesses has six dimensions. The dimensions are innovation dimension, competitiveness dimension, supplement to association development dimension, relationship power dimension, speed and flexibility dimension and customer relationship dimension. However, performance management concept has been perceived at hotel businesses as five dimensioned phenomenon. These dimensions are financial performance, innovation performance, performance of business-internal development, employee performance and customer performance.According to research results; it is seemed that the dimensions of supply chain management innovation dimension, competitiveness dimension, supplement to association development dimension, relationship power dimension and customer dimension haven?t affected positively to the business performance. The dimension of supply chain management, speed and flexibility dimension, however, has affected positively the performance of hotel business.
Collections