Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri kullanımlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri kullanımlarını cinsiyet, LYS puan türü ve anadil değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmaya Düzce Üniversitesi hazırlık biriminde öğrenim göre toplam 461 öğrenci katılmıştır. Üniversite öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri kullanımlarını belirlemek üzere, Oxford (1990) tarafından geliştirilen ve Cesur ve Fer (2007) tarafından Türkçe'ye uyarlanan ?Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri? uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 16.0 (Statistical Package for Social Sciences) veri analiz programından faydalanılmıştır. Öğrencilerin genel strateji kullanımları ile cinsiyetleri arasındaki fark Independent Sample t-test tekniğiyle, LYS puan türleri ve anadilleri ile genel strateji kullanımları arasındaki fark ise One Way ANOVA tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmada ayrıca anadili Türkçe'den farklı olan öğrencilerle görüşmeler yapılarak nitel veriler elde edilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin genel strateji kullanım ortalaması, orta düzey strateji kullanım aralığına karşılık gelen 3,06 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin, en fazla sosyal stratejileri, en az ise duyuşsal stratejileri tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin genel strateji kullanımları ile cinsiyet faktörü arasında anlamlı bir farka rastlanamazken, bellek stratejileri kullanımında bayanlar lehine, telafi stratejileri tercihinde ise baylar lehine anlamlı fark gözlemlenmiştir. LYS puan türü ile öğrencilerin kullandıkları dil öğrenme stratejileri arasındaki farka bakıldığında, gerek öğrencilerin genel strateji kullanımı gerekse alt ölçeklerdeki stratejileri kullanımlarıyla LYS puantürleri arasında anlamlı farka rastlanılmamıştır. Araştırmaya katılan anadili Türkçe olan öğrencilerle anadili Türkçe'den farklı olan öğrencilerin dil öğrenme stratejileri karşılaştırıldığında, genel ve alt ölçeklerdeki strateji kullanımları ve anadil faktörü arasında anlamlı bir farka rastlanılmamıştır. Ancak, envanterin bilişsel stratejiler alt boyutunda anadili Kürtçe olan öğrenciler lehine anlamlı farka rastlanılmıştır. Araştırmada ayrıca anadili Türkçeden farklı olan öğrencilerin en yoğun kullandıkları strateji grubunun bilişsel stratejiler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar kelimeler: Yabancı Dil Öğrenimi, Dil Öğrenme Stratejileri, Cinsiyet, LYS Puan Türü, Anadil. The aim of this study is to examine the use of language learning strategies of university preparatory class students with respect to their gender, sort of LYS (Undergraduate Placement Exam) point and native language. The attendants of the study were 461 students who study at Düzce University preparatory unit. ?Language Learning Strategies Inventory?, which was developed by Oxford (1990) and adapted to Turkish by Cesur and Fer (2007), was used to identify the use of language strategies of the attendants. SPSS 16.0 (Statistical Package for Social Sciences) was benefited to analyze the data obtained from the attendants. The difference between students? general use of strategies and gender was analyzed through Independent Sample t-test technique. The difference between students? sorts of LYS (Undergraduate Placement Exam) point and native language and their students? general use of strategies was analyzed through One Way ANOVA technique. Some qualitative data were also obtained from the students whose native languages are different from Turkish.According to the findings of the study, the mean of the scores of general strategy used was found to be 3,06, which means a medium level of strategy use. It was identified that the mostly preferred strategy type was ?social strategies? and the strategies that were used the least were ?affective strategies?. Although a meaningful difference was not been identified between students? general strategy use and gender; there was a meaningful difference between memory strategies and gender, favoring females, and between compensation strategies and gender, favoring males. As to the difference between strategy use and sort of LYS point, there were not any meaningful differences between sort of LYS point and both general and sub-group strategy uses. There were not any differences between the general and sub-group strategy uses of Turkish speaking and students whose native language is different from Turkish. However; there was a meaningful difference in cognitive strategy use, favoring Kurdish speaking students. Additionally, it was found that the strategy group used by students whose native language is different from Turkish mostly was the group of cognitive strategies.Keywords: Foreign Language Teaching, Language learning strategies, Gender, Sort of LYS point, Native language
Collections