Eleştirel okuma öğretiminin eleştirel okuma becerisine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eleştirel okuma; üst düzey düşünme becerilerinin kullanıldığı, metnin sorgulama, analiz etme ve değerlendirme süreçlerinden geçirildiği ve okuyucu tarafından yeniden yapılandırıldığı bir okumadır. Eleştirel okumayı temele alan bu çalışmanın amacı; 9. sınıflarda Türk Edebiyatı Dersinde uygulanan eleştirel okuma öğretiminin eleştirel okuma becerisine etkisini ve bu etkinin cinsiyete göre değişip değişmediğini araştırmaktır.Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desene göre düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2012-2013 eğitim öğretim yılında Düzce Farabi Anadolu Lisesi 9. Sınıflarından seçilmiştir. Araştırmanın verileri; ön test ve son test olarak kullanılan, Eleştirel Okuma Testi ile elde edilmiştir. Deney grubunda; `Olay Çevresinde Gelişen Metinler ve Öğretici Metinler` üniteleri eleştirel okuma öğretimine uygun olarak hazırlanmış ve işlenmiş; kontrol grubunda ise Milli Eğitim Bakanlığı'nın uygun gördüğü öğretim programı takip edilmiştir. Veriler; `Tekrarlı Ölçümler İçin İki Faktörlü Varyans Analizi ve Cinsiyete Göre İki Yönlü Kovaryans Analizi` ile çözümlenmiştir.Araştırmanın sonucunda; deney grubunun, eleştirel okuma puanlarının kontrol grubuna göre arttığı görülmüştür. Araştırmaya göre eleştirel okuma öğretiminin öğrencilerin eleştirel okuma becerilerini geliştirdiği ortaya çıkmıştır. Cinsiyet açısından ise anlamlı fark görülmemiştir. Eleştirel okuma öğretimine erken yaşta başlanması, standart ölçme araçlarının geliştirilmesi, farklı metin türlerinin kullanılması gibi önerilerde bulunulmuştur. Critical reading is a form of language which involves higher level thinking skills that use of the text, questioning, analyzing and evaluating the process and passed through a restructuring by the reader. The aim of this study is to investigate effect of applied critical reading teaching that used 9thgrades Turkish Literature Lesson on critical reading skill and whether it changes or not according to sex.This research was arranged according to quasi-experimental pre-test/post-test designs control group. The study groups were chosen from the 9th grades students of Farabi Anatolian High School in Düzce. The data used for pre-test/post-test of the investigation was obtained from critical reading test. In the experimental group, `Texts and Tutorials Texts Events Evolving Around` teaching critical reading units prepared and processed in accordance with the control group, as deemed appropriate by the Ministry of Education curriculum has been followed. Data were analyzed by using the Repeated Measures Anova and Two Way Ancova Tests. As a result of the study, critical reading scores of the experimental group increased compared to the control group. According to the study, teaching of critical reading improves students' critical reading skills. There was no significant difference according to gender. To begin early age to teaching critical reading, the development of standard measurement tools and the using of different text types could be suggested.
Collections