Bir lider olarak okul müdürünün öğretmenlerin mesleki gelişimine katkısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Düzce ilinde okul müdürlerinin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yaptıkları katkının ne olduğunu ortaya çıkarmaktır.Bu çalışma için 28 maddeye sahip olan Likert tipi bir ölçek geliştirilmiştir ve Düzce ilinde rastgele belirlenen ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlere uygulanmıştır. Çalışmanın yapıldığı sırada Düzce ili genelinde 3617 öğretmen görev yapmakta iken 725 öğretmenin(tüm öğretmenlerin yaklaşık yüzde 20'si) ölçeği cevaplaması sağlanmıştır. Bu çalışma ile öğretmenlerin mesleki gelişimlerine, okul müdürlerinin katkısının ne ve ne düzeyde olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ölçek geliştirilirken birbirinden farklı iki uygulama yapılmıştır. Birinci uygulamadan elde edilen verilere açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır ve ölçeğin üç boyutlu yapıda olduğu görülmüştür. İkinci uygulama sonucunda ise ölçeğin üç boyutlu yapısı doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulanmıştır. Bu boyutlar `Doğrudan Destek`, `Dolaylı Destek` ve `Aday Öğretmen` olarak isimlendirilmiştir. Doğrudan destek boyutunda, okul müdürlerinin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine doğrudan etki eden katkıları ile ilgili Maddeler bulunmaktadır. Dolaylı katkı boyutunda, okul müdürlerinin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine dolaylı yollardan etki eden katkıları ile ilgili Maddeler bulunmaktadır Aday öğretmen boyutunda ise, okul müdürlerinin aday öğretmenlerin mesleki gelişimleri ile ilgili Maddeler bulunmaktadır. Uygulanacak testlerin belirlenmesi için yapılan analizde verilerin normal dağılmadıkları görülmüştür. Bu yüzden verilere Mann Whitney U testi ile birlikte Kruskal-Wallis testleri uygulanmıştır. Yapılan analizlere göre öğretmenlerin bakış açısından okul müdürlerinin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkısının anlamlı olarak farklılaştığı tek değişkenin okul türü olduğu görülmüştür. İlkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan okul müdürlerinin öğretmenlerinin mesleki gelişimlerine katkılarının öğretmenlere göre anlamlı olarak farklılaştığı, diğer değişkenlere göre ise (cinsiyet, yaş, kıdem, branş) anlamlı bir farklılığın olmadığı çalışma neticesinde ortaya konulmuştur.Anahtar Kelimeler: Öğretmen, Okul Müdürü, Mesleki Gelişim, Doğrudan Destek, Dolaylı Destek, Aday Öğretmen The porpose of this study is to reveal what is the school principals contribution to the teacher's professional development in Duzce. A Likert type scale which has 28 items were developed for this study and it was applied to teachers that determined randomly schools in Düzce. 3617 teachers were working during the study in Düzce and 725 teachers –almost 20% of all teachers- answered the scale. The data obtained from this study were analyzed and results interpreted. With this study what and what level of principals contribution to the teacher's professional development has tried to put forward. While the scale development two administrations were made different from each other. Exploratory factor analysis was conducted on data obtained from the first administration and as a result of analysis it was found that scale has three factor. After second administration the three-factor structure of scale was confirmed with confirmatory factor analysis. These factors was called `Direct Support`, `Indirect support` and `Prospective Teachers`. There are sentences about principals direct contribution to the teacher's Professional development in direct support factor. There are sentences about principals indirect contribution to the teacher's Professional development in indirect support factor. Also there are sentences about principals contribution to the prospective teacher's Professional development in prospective teachers factor. It was found that data shown non-normal distribution before to choose which tests to apply. So Mann Whitney U and Kruskal-Wallis tests were applied to test. According to the analysis a significant difference was detecdet in the variable type of school. A significant difference wasn't detected in the other variables.Keywords: Teacher, School Principal, Professional Development, DirectSupport, Indirect Support, Prospective Teachers
Collections