Seçmeli matematik uygulamaları dersi seçim ve öğretim süreçlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Seçmeli Matematik Uygulamaları (SMU) dersi seçim ve öğretim süreçlerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırma sürecinde nitel araştırma yaklaşımı esas alınmıştır. Araştırma deseni olarak durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Düzce ili ortaokullarında, ortaokul matematik öğretmenleriyle ve SMU dersi öğrencileriyle görüşmeler ve odak grup görüşmeleri yapılarak yürütülmüştür. Verilerin çözümlenmesi ve yorumlanmasında içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu analiz yöntemi ile veriler ayrıntılı bir şekilde incelenmiş ve kodlanmıştır. Tanımlanan kodlardan genel temalara ulaşılmış ve bu temalar altında araştırma bulguları yorumlanarak ilgili literatürle karşılaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre SMU dersinin öğretmenlere göre bilişsel gelişim, duyuşsal gelişim ve beceri gelişimi açısından öğrenciye olumlu katkı getirdiği, öğretmenin matematik dersindeki çalışmasını desteklediği; öğrencilere göre ise SMU dersinin içerik, matematik dersine takviye, sınavlara hazırlık, bilişsel ve duyuşsal gelişim açısından varlığının olumlu olarak değerlendirildiği görülmektedir. Fakat SMU dersinin öğretmenlere göre öğrencinin derse bakışı, öğretmenin derse yaklaşımı, altyapı eksikliği, dersin içeriği ve amaca uygunluk açılarından; öğrencilere göre ise dersin algılanışı, altyapı eksikliği ve amaca uygunluk açılarından varlığı olumsuz olarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre SMU dersi seçim sürecinde öğrencilerin birçok durumda özgür iradelerini ortaya koyamadıkları ilgi ve isteklerine göre ders seçemedikleri ortaya çıkmıştır. SMU dersinin seçilme sebeplerinin matematiğe verilen değer, ilgi-sevgi, matematik takviyesi, sınavlara hazırlık ihtiyacı ve yönlendirme-zorunluluk olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen görüşlerine göre SMU dersinin çok farklı çeşitlilikte öğrenciye hitap edebileceği fakat farklı beklentilerin aynı sınıf ortamında karşılanmaya çalışılmasının dersin uygulanışını aksatan bir problem olduğu ifade edilmiştir.SMU dersinin amaca hizmet eden ve amaca hizmet etmeyen şekillerde işlendiği ve dersin matematik dersinden bağımsız olup olmadığı konusunda yaşanan kafa karışıklığının dersin amacına uygun şekilde işlenmesini etkilediği, öğretmenlerin dersin varlığına ilişkin olumsuz görüşlerinin bir kısmının dersin işlenişiyle ilişkili olduğu ve SMU dersinin bazı durumlarda branş öğretmeni yani matematik öğretmeni tarafından yürütülmediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca dersin işlenişinde öğretim programının ve öğrenci merkezli eğitimin gerekleri yerine getirilmediği için dersin getirisi ve öğrenci beklentilerinin karşılanması istenilen düzeyde olmamaktadır. Araştırma sonucunda SMU dersi öğretim programının öngördüğü alternatif değerlendirme yaklaşımlarının öğretmenler tarafından kullanılmadığı ve uygulamalı bir ders olan SMU dersinde öğrencilerin yazılı sınav gibi geleneksel yöntemlerle değerlendirildiği görülmektedir. Ayrıca notla değerlendirme konusunda öğretmenlerin farklı görüşlere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Bu çalışmada öğretmenler SMU dersinin altyapısının geliştirilmesi için program, mekan ve zaman, kaynak ve materyal ve öğretmen niteliği ve sayısı; seçim sürecinin iyileştirilmesi için bilinçlendirme-tanıtım ve dersi seçecek hedef öğrenciler; dersin verimliliğini arttırmaya yönelik kim yapmalı ve nasıl yapmalı ve alternatif değerlendirme yöntemleri konularında öneriler sunmuşlardır.Araştırma sonuçlarına göre şu öneriler geliştirilmiştir; öğretmen, öğrenci ve velilere SMU dersi ile ilgili tanıtım ve bilgilendirme yapılmalı ve seçmeli derslerin seçim süreciyle ilgili şematik anlatım içeren bir model ve detaylı bir seçim formu geliştirilmeli, SMU dersini seçen öğrenciler seçme amaçlarına göre ayrıştırılarak öğretim yapılmalı, SMU dersinin içeriği zenginleştirilmeli ve öğretim programı yeniden düzenlenmeli, SMU dersinin içeriği matematik dersinin içerisine entegre edilerek derse ayrılan süre daha verimli hale getirilmeli, öğretmen niteliği arttırılmalı, SMU dersi alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle değerlendirilmeli ve okullar fiziki donanım, öğretmen sayısı ve ders materyali açılarından desteklenmelidir. The aim of this study is to investigate the selection and teaching processes of the Elective Mathematics Course (SMU) according to the opinions of mathematics teachers who instruct the course and students, which take the course. The qualitative research approach is considered on the research process and case study is chosen as research design pattern. The study was carried out with mathematics teachers and the students in the public schools of the 2014-2015 academic years in Düzce. Data was collected through interviews and focus group interviews and content analysis method is used to interpret data. During the analysis the data was coded and examined in detail in order to reach general themes. The research findings interpreted and compared with the literature. The results show that, according to teachers the SMU course is a necessary course which supports the work of the teacher in mathematics class, also supports students in terms of skills development, affective and cognitive development but is not a necessary course in terms of students' perception of the math, teachers' attitude about the course, lack of infrastructure, relevance of content and the aim of the lesson. According to students SMU is a necessary course such that it has a different content from math, helps preparation for the exams such as TEOG, increases success in math, supports students in terms of affective and cognitive development but is not a necessary course in terms of students' perception about the course, lack of infrastructure and relevance of the course. According to the results, during the selection process of the SMU course students appeared unable to select courses according to their interests and desires and in many cases they cannot put their free will. The reasons for selecting the SMU course are the value given to the mathematics, interest or love, support need for the mathematics, the need for preparation to TEOG and desire of the parents and decisions of school administration. According to results in most cases SMU course is not conducted according to objectives of the curriculum. Moreover teachers and students have confusion about whether it is independent from the basic mathematics or not. It is also appeared that some of the negative opinions regarding the necessity of the SMU arise or associated with the teaching and learning processes of the course. Results showed that SMU, which is an applied course, is not evaluated according to alternative assessment approaches but by conventional methods such as written exams. Also because of the requirements of the curriculum are not fulfilled in order to meet the necessities of the student-centered education, learning outcomes are not at the desired level and student expectations are not being met.In this study, teachers have suggested some ideas for the development of SMU in terms of the curriculum, resources and materials, the quality of teachers, election process and for the teaching learning processes in order to increase efficiency of the course.According the results of the study the researcher suggests that teachers, students and families should be informed about SMU and an orientation according to election process of SMU should be given in a detailed scheme. Moreover, students should be classified according to their motivation for the course, content must be enriched and curriculum should be revised, the SMU should be assessed with alternative assessment methods and the SMU should be considered as a part of the basic mathematics course not as a separated lesson. Also the quality and number of the teachers should be increased, the infrastructure of the schools should be improved and more effective course materials should be supplied.
Collections