Öğretim elemanlarının İngilizce hazırlık sınıflarında ana dili kullanma durumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, İngilizce hazırlık sınıflarındaki öğretim elemanlarının ana dili kullanma durumunun belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Bu çalışma, betimsel bir araştırmadır. Çalışmanın örneklemi `amaçlı örnekleme` yöntemiyle belirlenmiştir. Çalışma, 2015-2016 eğitim öğretim güz ve bahar dönemlerinde, Kocaeli Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Temel İngilizce hazırlık sınıflarında ana ders kitabını (coursebook) kullanan 4 öğretim elemanı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılan veri toplama yöntemleri; gözlem ve görüşme olup gözlemler için yapılandırılmış gözlem formları, görüşmelerde ise yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Gözlemler; her iki seviyeden (Başlangıç/Temel) ve her iki öğretimden (I. /II. Öğretim)birer sınıf olmak üzere toplamda 4 sınıfta gerçekleştirilmiştir. 35 saatten fazla olan gözlem kayıtları (2137 dakika) verilerinin analizi için, içerik analizi yöntemi uygulanmıştır. Gözlemlerden sonra gerçekleştirilen görüşmelere ise; gözlemlenen sınıflarda ders veren 4 öğretim elemanı katılmıştır ve her bir görüşme daha sonra tekrar incelebilmesi adına ses kaydı yapılarak gerçekleştirilmiştir. Bu ses kayıtları yazıya döküldükten sonra, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir.Gözlem verilerinin sonucuna göre; öğretim elemanlarının Başlangıç Seviyesi (Starter) sınıflarında kullandıkları ana dil düzeyinin, Temel Seviye (Elementary) sınıflarında kullandıkları ana dil düzeyinden fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda, I. Öğretim sınıflarında kullanılan ana dil düzeyinin, II. Öğretim sınıflarında kullanılan ana dil düzeyinden fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretim elemanlarının; ana dili `anlaşılırlığı kontrol etmek, talimat vermek için, samimiyet kurma amacıyla; şaka yapma, öğrencilere ilgi gösterme, empati, geri dönüt vermek için, idari bilgiler vermek için; ders planları, ilanlar, son teslim tarihleri vb. ve dil bilgisi kurallarını açıklamak için` daha fazla kullandıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Görüşme verilerinin analiz sonuçlarından ise; öğretim elemanlarının özellikle Başlangıç Seviyesinde daha fazla ana dile başvurduklarına ulaşılmıştır. Diğer taraftan farklı öğretim türleri ele alındığında, öğretim elemanlarının çoğu II. Öğretim sınıflarında ana dile daha çok ihtiyaç duyulduğunu belirtmişlerdir. Bu sonuçlardan yola çıkılarak; öğretim elemanlarının Başlangıç Seviyesi sınıflarda ana dili kullanmalarının olumsuz sonuçlara yol açmayacağı, fakat ilerleyen seviyelerde derslerde kullanılan ana dil düzeyinin azaltılması önerilebilir. Öğretim türüne göre, öğretim elemanlarının kullandığı ana dil düzeyinin ciddi farklılık yaratmadığı bu nedenle öğretim türünün ana dil kullanımını etkileyen bir faktör olarak değerlendirilmemesi de önerilebilir.Anahtar Kelimeler: Yabancı dil öğretimi, ana dil kullanımı, yabancı diller yüksekokulu, öğretim elemanları The purpose of this study is to investigate the case of insructors using mother tongue in English Prep classes of the School of Foreign Languages, Kocaeli University.In this study, qualitative research methods were used. This study is a descriptive research. Study group was decided by `purposeful sampling method`. In the spring and fall terms of 2015-2016 school year, the study was carried out with 4 instructors using a coursebook in their prep classes of the School of Foreign Languages, Kocaeli University. Observation and interview were data collection instruments and for observations, structured observation forms; for interviews, semi-structured interview forms were used. Observations were carried out in 4 classes; 2 from Elementary and Starter levels, 2 from Morning and Evening classes. For the analysis of observation data which was more than 35 hours (about 2137 minutes), content analysis method was used. 4 instructors teaching in those observed classes attended to the interviews and each interview was recorded to be examined another time. After those records were written down, they were analysed by content analysis method.According the results of observation analysis, it was found that the level of L1 used in Starter classes was higher than the level of L1 used in Elementary classes. At the same time, it was observed that the level of L1 used in Morning classes was higher than the level of L1 used in Evening classes. On the other hand, it was found out that instructors used L1 much more to `check understanding, give instructions, build rapport among students, give feedback, talk about administrative information and explain grammar rules`. From the analysis results of interviews, it was found out that instructors used more L1 especially for the Starter levels. However, when different types of education were thought, many instructors stated that they needed much more L1 in the Evening classes. On the basis of these results, it can be recommended that instructors can use L1 for the Starter level classes as it may not result negative consequences, but they should lessen the use of L1 for the oncoming levels. As the level of L1 used by instructors for Morning and Evening classes does not make difference, it can be recommended that different types of education may not be considered as an important factor that affects of using L1.Key Words: Foreign language teaching; use of mother tongue; school of foreign languages; the instructors
Collections