Kukla tiyatrosunun gelişimi,dev kuklalar ve dev kukla gruplarının incelemesi.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Antik dönemden çağımıza kadar varlığını devam ettiren kuklalar, her dönemde topluma hizmet etmiş kültürün parçası olmuştur. İlk önce tapınma nesnesi olarak ritüellerde varlığını göstermiş, sonra hareket eden objelere dönüşmüş, halk tarafından kutsal sayılıp saygı kazanmış, daha sonra orta çağda kutsal sayılan kişilerin veya halk kahramanlarının canlandırılmalarında kullanılmıştır. Her çağın ya da dönemin farklı getirileri ile değişme uğramış dinsel öğe olarak başlayan varlığı dinsel içeriğinden arındırılarak sokaklara taşınmış ve kaba-saba halleri, farklı görüntüleriyle insanları meydanlara toplamayı başarmıştır. Sokakta varlığını gösteren kukla, meydanlara topladığı kalabalık kitlelerin iç sesi olmuş, dertlerini ve siyasi tepkilerini ve, söylenmeyenleri söylemiştir. Tüm toplumsal gelişmelere balta vuran savaşlar dönem dönem kukla sanatını da etkilemiş, savaş karşıtı gösterileri ve siyasi taşlamaları nedeniyle yasaklanmış gizli gizli varlığını devam ettirmiştir. Toplumsal yaşamla doğru orantılı olarak sürekli değişim içinde olan kukla sanatı, yirminci yüzyılda tüm görsel sanatlarda olduğu gibi, modem kuklacılık anlayışı ve estetiği etkisini göstermiştir. Avrupa'da bazı kuramcılar tarafından kuklanın sahne üzerindeki farklı etkileri, hem nesne hem de karakter olarak sahne üzerindeki varlığı, seyircinin etkileşimi ve bunların toplumsal yaşama olan katkıları ele alınmıştır.`Kukla Tiyatrosunun Gelişimi, Dev Kuklalar ve Dev Kukla Grupları` adlı çalışma üç ana bölümden oluşmaktadır: Kukla ve Tarihsel Gelişimi, Kukla Çeşitleri, Dev kukla GruplarıAraştırmanın giriş bölümünde kukla ve kukla tiyatrosunun doğumuna ilişkin, nasıl ortaya çıktığı üzerine yapılan teoriler incelenmiş, tarihsel bulgular ve oluştuğu dönemin siyasal, sosyal yapısı göz önünde bulundurularak kuklaların toplumsal yaşama katkısı ve sanatsal varlığı belirlenmeye çalışılmıştır.İlk bölümde kuklanın yüzyıllardır geçirmiş olduğu gelişimleri, teknik ve biçimsel farklılıkları, bölümlere ve ülkelere ayırarak bu süreç içinde yarattığı önemli kukla karakterlerin kültürel katkısı incelenmiştir.İkinci bölümde kuklanın çeşitlerini ve bu çeşitler arasındaki farklılıklar ve birbirleri üzerine oluşturmuş oldukları etkiler ele alınmaya çalışılmıştır.Üçüncü bölüme ise bir kukla çeşidi ayrıca festival kuklası olan Dev kuklanın nasıl var olduğu, hangi durumlarda gösteriler yapıldığı, sanatsal yönü, teknoloji ile olan iş birliği, geçmişten günümüze kadarki varlığı ele alınmış.Sonuç bölümünde ise bu bilgilerin çerçevesinde çağımızda aktif olan Dev Kukla grupları incelenmiştir. Sonuç bölümünde ise kukla sanatının toplumsal yaşama katkısı ve günümüzde geldiği nokta üzerinde durulmaktadır. Puppets, which have survived from antiquity to the present, have always been part of the culture that served society. It first appeared in the rituals as an object of worship, then turned into moving objects, was regarded as sacred and respected by the people, and then used in the revival of people who were considered sacred in the Middle Ages or folk heroes. Its existence, which started as a changed religious element with different returns of each age or period, was removed from its religious content and moved to the streets and its rude and rough conditions managed to gather people into the squares. The puppet showing its presence on the street became the inner voice of the crowded masses it gathered in the squares and told its troubles and political reactions and unspoken.The wars that hampered all social developments also influenced the puppet art from time to time and puppet art was banned for their anti-war demonstrations and political stoning and continued to be secretly.As in all visual arts in the twentieth century, puppet art has shown the effect of modern puppetry understanding and aesthetics. Some theorists in Europe have discussed the different effects of the puppet on the stage, its presence on the stage both as an object and a character, the interaction of the audience and their contribution to social life.The study `The Development of Puppet Theater, Giant Puppets and Analysis of Giant Puppet Groups` consists of three main chapters: Puppet and Its Historical Development, Puppet Types, Giant Puppet GroupsIn the introductory chapter, the theories about the birth of puppet and puppet theater are examined and the contribution of the puppet to social life and artistic existence are tried to be determined by considering the historical findings and the political and social structure of the period.In the first chapter, the cultural contribution of the puppet characters created during this process by dividing the puppet's development and technical and formal differences into the sections and countries has been examined.In the second chapter, the types of puppies and the differences between them and their effects on each other are tried to be discussed.In the third chapter, a puppet type and the festival puppet giant puppet existed, in which situations demonstrations were performed, artistic aspect, cooperation with technology, and its existence from past to present.In the conclusion part, Giant Puppet groups which are active in our age are examined within the framework of this information. In the conclusion section, the contribution of puppet art to social life and its current position are emphasized.
Collections