Geleneksel türk tiyatrosu öğelerinin çağdaş türk tiyatrosunda uygulanışları: Model semaver kumpanya
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geleneksel Türk Tiyatrosunun, Tanzimat ile başlayıp daha sonra süregelen süreçte eski popülerliğini ve tercih edilmesinin giderek azalması ve döneme ait kaynakların günümüze kadar çok kısıtlı bir kısmının gelmesi Geleneksel Türk Tiyatrosunun bilinirliğinin ve alt kollarının gitgide azalmaya ve kaybolmasına neden olmuştur. Günümüzde batılı anlamda sadece 160 yıllık bir geçmişe sahip olan Türk Tiyatrosuna biraz baktığımızda kimlik arayışlarına cevap arayan herkesin gönlünde Geleneksel Türk Tiyatrosunu, Modern Tiyatroyla harmanlayarak kimlik sorununa kuramsal bir çözüm bulmak yatar. Daha önce birçok kişi tarafından denenen ve bir türlü sonuç alınamayan bir durum ortaya çıkmıştır. Kendileri her ne kadar bunu kimlik arayışı için yapmıyoruz deseler de bu çalışmada kendi deyimleriyle `Haliç'in Öte Yanında Tiyatro` yapan Işıl Kasapoğlu önderliğinde ki `Semaver Kumpanya`yı ve oyunlarını inceledim. Semaver Kumpanya oyunlarında kullanılan Geleneksel Türk Tiyatrosu ögelerinin, günümüz İtalyan çerçeve diye adlandırılan sahnede seyirciyle iç içe sunarak incelenen bu çalışmada kalıplara, özellikle belli bir siyasi görüşe hapsolan Geleneksel Türk Tiyatrosunun ve diğer oyunların özgürce yeniden değerlendirildiği, bu yapılırken ise gerektiğinde bazı oyun ve dönemlerle hesaplaşılarak, yeni sahneleme olanaklarına, oyunculuk arayışlarına imkan tanıyan Semaver Kumpanya'nın oyunlarını inceledim. Günümüzde asıl sorun olarak görünen Türk Tiyatrosunda kimlik sorununa cevaplar bulunabileceğine ve bu konuda araştırma yapacaklara destek olacağına inanıyorum. The popularity and preference of the traditional Turkish theater, starting with the Tanzimat era and continuing to decrease its popularity gradually in the following period, and the retrieving very limited portion of the resources of that period to the present day have led to the decreasing of the awareness and loss of the traditional Turkish theater. considering the Turkish Theater, which has a history of only 160 years in the western sense, the Turkish Theater, which has existed since the time the Turks involved in history stage, lies in finding a theoretical solution to the problem of identity by blending the Traditional Turkish Theater with Modern Theater in the thoughts of all those who seek an answer to their search for identity. There has been a situation that has been tried by many people and has no results.The aim of this study is to analyze the Semaver Troupe and other plays lead by Işıl Kasapoğlu, who created `Theater beyond Golden Horn` although she has claimed that they are not doing it for the identity search. In this study, the Semaver Troupe plays including Traditional Turkish Theater elements and presented the audience on the stage called today's Italian frame, the molds, where the traditional Turkish theater and other plays trapped in a certain political view are re-evaluated freely. It can be understood that there can be answers to the question of identity, which appears to be the main problem today in the Turkish Theater and this study will support those who will do research on this subject.
Collections