Türkçe öğretmeni adaylarının özel alan ve öz yeterlik algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, diğer tüm derslere temel teşkil eden Türkçe derslerini yürütecek öğretmen adaylarının özel alan yeterliklerinin ve öz yeterlik algılarının cinsiyete, öğretim şekline ve agno'ya göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Veriler bu amaç doğrultusunda toplanmış ve araştırma yöntemi olarak Survey kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini, 2009-2010 Akademik Bahar yarıyılında Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi ve Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümüne kayıtlı 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 89 erkek, 52 kız ve toplamda 141 Türkçe öğretmen adayı oluşturmaktadır.Bu araştırmada Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik öz yeterliklerini belirlemek için ?Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği? kullanılmıştır. Tschannen-Moran ve Woolfolk Hoy tarafından geliştirilen öğretmenlerin öz yeterlik inançlarına yönelik ölçeğin Türkçeye adapte edilmesini Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya ?Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği Türkçe Uyarlaması Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması? adıyla yapmışlardır. Bu ölçek için güvenirlik ve doğrulayıcı faktör analizi ile Rasch yöntemi kullanılarak geçerlilik çalışmalarının yapılması hedeflenmiştir.Diğer ölçme aracı ise Millî Eğitim Bakanlığınca belirlenen ?Öğretmen Yeterlikleri?nin Türkçe Öğretmeni Özel Alan Yeterliklerindeki beş yeterlik alanının yirmi beş maddeden oluşan ifadeleri anket formuna dönüştürülerek oluşturulmuş ve öğretmen adaylarına uygulanmıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre Türkçe öğretmen adaylarının özel alan ve öz yeterlik algılarının cinsiyete, öğretim şekline göre çok fazla farklılaşmadığı fakat agno faktörünün belirleyici olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yeterlik, Öz yeterlik, Türkçe öğretmen adayı, Öğretmen yetiştirme. The aim of this study is to determine special area efficacies and self efficacy perceptions of prospective Turkish teachers whether they differ or not in terms od sex, teaching style and cumulative grade point average (AGNO). Data has been collected within this aim and research method used was Survey.The population of the study is the senior students enrolled in Ağrı İbrahim Çeçen University Turkish Department in the Faculty of Education and Atatürk University Kâzım Karabekir Faculty of Education in the 2009-2010 Spring Semester. The sample of the study is 141 prospective Turkish teacher consisting of 89 male and 52 female.?Teacher Self Efficay Scale was used to evaluate the self efficacy perceptions of the prospective Turkish teachers. The scale was developed by Tschannen-Moran andWoolfolk Hoy and adapted to Turkish with ?Validity and Reliability test of the teacher self efficacy scale? by Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya. Validity of the scale was implemented by Reliability and confirmatory factor analysis with Rasch method.The other scale is the ?Efficacies of the Teachers? approved by the Ministry of Education transforming the 25 items in 5 efficacy fields into questionnaire. This questionnaire was distributed to prospective teachers.According to the findings; it was found that special area and self efficacy perceptions of prospective turkish teachers did not differentate in terms of sex and teaching style, however, cumulative grade point average (AGNO) has a determining factor..Keywords: Efficacy, Self-efficacy, prospective turkish teacher, teacher trainig
Collections