Aşık Yaşar Reyhani uzun havaları üzerine bir değerlendirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı; Âşık Yaşar Reyhani'nin, kendi sesiyle ve sazıyla seslendirdiği uzun hava formundaki eserleri makam ve güfte bakımından analiz etmek ve eserleri müzikal verilere dönüştürme açısından notaya almaktır.Araştırmanın evreni; Âşık Yaşar Reyhani'nin seslendirdiği uzun hava formundaki eserlerden ve örneklemi ise, Âşık Yaşar Reyhani'nin 28 albüm ve diğer ses kayıtlarından elde edilen verilere göre 5'i halk hikâyesi olmak üzere 72 adet uzun hava formundaki eserden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında tarama modeli ve doküman analizi modelleri yöntem olarak kullanılmıştır.Seçilen örneklem doğrultusunda elde edilen sonuçlara göre, Âşık Yaşar Reyhani'nin seslendirdiği 72 adet uzun hava içerisinde ezgi bakımından, hüseyni, bayati, uşşak, gülizar, muhayyer, saba, hicaz ve gerdaniye olmak üzere 8 farklı makam dizisinin kullanıldığı ve güfte bakımından ise 11'li koşma, 8'li semai, 14-15'li Tekke ve çağdaş Türk edebiyatı, 7'li mâni hece vezinlerinin ve nazım biçimlerinin kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Âşık, Âşıklık Geleneği, Türk Halk Müziği, Uzun Hava, Âşık Yaşar Reyhani The aim of this study is to analyze unmetered folk song form works performed by Âşık Yaşar Reyhani with his own voice and instrument in terms of maqam and lyrics and to note the works in terms of converting them to musical data.The sample of the study consists of 72 unmetered folk song works, five of which are folk stories, according to data from 28 albums and other sound recordings by Âşık Yaşar Reyhani. In the scope of the research, scanning models and document analysis models were used as methods.According to the results obtained in line with the selected sample, 8 different Maqam sequences such as Huseyni, bayati, uşşak, gulizar, muhayyer, saba, hicaz and gerdaniye were used in terms of melody in 72 long air samples performed by Âşık Yaşar Reyhani. In terms of Lyrics, it was concluded that 11s balads, 8s rythmic semai pattern, 14s-15s Tekke and contemporary Turkish literature, 7s poetric syllabic rhythm and poetry forms were used.Key Words: Minstrel, Minstrel Tradition, Turkish Folk Music, unmetered folk song, Minstrel Yaşar Reyhani
Collections