Interference errors in the writings of Turkish learners of English studying in the department of English language and literature at Bingol University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Bingöl Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümünde okuyan öğrencilerin dil aktarım hatalarını belirlemektir. 54 hazırlık sınıfı öğrencisinin (36 kız ve 18 erkek) 120 kompozisyon kağıdı incelenmiş ve bulunan hatalar genel hatalar ve anadilden (Türkçe) kaynaklanan hatalar olmak üzere iki kategoriye ayrılmıştır. Analiz sonunda toplam 746 hata bulunmuştur. Bu hatalardan 448 tanesi genel hatalar ve 298 tanesi ise dil aktarım hataları olarak belirlenmiştir. Türkçeden kaynaklanan hatalar ilk önce kendi içinde morfolojik, leksik, sentaktik ve ortografik olmak üzere 4 ana kategoriye ve daha sonra alt kategorilere ayrılmıştır. Sonuç olarak bu çalışma araştırmacılara, yabancı dil öğretmenlerine ve müfredat düzenleyenlere dil öğretim süreçlerini kolaylaştırmada onlara yardımcı olacak bazı öneriler sunmakta ve ayrıca bu çalışma yabancı dil öğrencilerinin kendi dil aktarım hatalarının farkına varmalarına yardımcı olmaktadır. The purpose of this study is to examine the interference errors of the students studying at the Department of English Language and Literature at Bingöl University. 54 prep-class students? 120 composition papers were analyzed and these errors were categorized as general errors and errors stemming from mother tongue (Turkish). A total of 746 errors were identified at the end of the analysis. 448 errors of these identified errors were regarded as general errors and remained 298 errors were interference errors. The errors stemming from Turkish were initially categorized into four major categories; morphological, lexical, syntactic and orthographic and then those mentioned major categories were also divided into sub-categories. Finally, this current study aims to propose suggestions to the researchers, foreign language teachers, and curriculum organizers which may help them to facilitate language teaching process, and also foreign language learners may become aware of their interference errors with the help of this study.
Collections