Heykel sanatında insan bedeni yorumunun değişimi ve çağdaş figüratif heykelde çizgisellik
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanat dallarının en eskilerinden biri olan heykel sanatı, geçmişten bugüne, insan bedenini kendisine konu edinmiştir. İnsanoğlunun yaşadığı dünyayı anlamlandırma çabası, yaşamsal sorgulamaları doğa ile ilişkisinde insanın biçim verme duygusunu tetikleyerek heykel yapmasına sebep olmuştur. Bedenini ilk mekan olarak düşünen insanoğlu, doğadaki güçleri kendi bedenine ait sıfatlarla tanımlamış, yaptığı biçimlerde de bunu ifade etmiştir.Tarihin ilk dönemlerinden günümüze kadar var olan heykel sanatının vaz geçilmezi insan bedeni ve insan bedeninin yorumlanış biçimleri bu tezde tarihsel çizgi üzerinden ele alınmıştır. İlk bölümde, heykel sanatının tanımı ve modernizm öncesinde figüratif heykel sanatında insan bedeninin nasıl yorumlanmış olduğu incelenirken, ikinci bölümde modernist süreç ve modern figüratif heykel sanatında insan bedeni yorumu sanat akımları çerçevesinde, sanatçı eserleri örnekleriyle karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Çağdaş sanata gelindiğinde ise, üçüncü bölümde seçilmiş yabancı sanatçıların figüratif heykellerinde insan bedeni yorumlayışları, çizgisel ögelerle incelenmiş, dördüncü bölümde de aynı tema bazı Türk sanatçıların heykelleri üzerinden ele alınmış, son bölümde de çalışmalara yer verilmiştir.Geçmişten günümüze figüratif heykel, sosyal, politik ve bilimsel gelişmelerin etkisinde, yeni tekniklerin ve malzemelerin kullanılmaya başlamasıyla değişim geçirmiş, gelenekselleşen anlayışları arkasında bırakarak dönüşümünü sürdürmüştür. Bu eksende yazılmış olan bu çalışma ilkel örneklerden günümüze heykel sanatında insan bedeni yorumu ve çağdaş dönemde çizgisel öge, sanat eserleri örnekleriyle ele alınıp incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Figüratif, Heykel, Beden, Sanat, Çizgi The art of sculpture, one of the earliest of art branches, has brought the subject of the human body to itself from the past to the present. The struggle to make sense of the world where human beings lived and their vital inquiries have caused the human being to make a statue by triggering the sense of shaping in relation to nature. The person who thinks his body as the first place has defined the powers of the nature with the attributes belonging to his own body and expressed it in the forms he has made.The human body and the interpretation forms of the human body, which are indispensable for the art of sculpture that existed from the first periods of history to the present day, are handled through the historical line in this thesis. In the first part, the definition of sculpture art and the interpretation of the human body in figurative sculpture art before the modernization are examined. In the second part, the human body interpretation in the modernist process and the modern figurative sculpture art is covered with examples of artist works in the frame of art movements. İn the third part, contemparay art has been studied, and the liner expression in the figurative sculptures of foreing artists has been studied. In the four chapter, the same theme as handled through the works of Turkish artist. Finally, studies were examined when the last division was reached.From past to today, figurative sculpture has undergone transformations under the influence of social, political and scientific developments, leaving behind the changing, traditionally understanding of new techniques and materials as they begin to be used. This work, which is written in this axis, has been examined with examples of human body in the art of daily sculpture and examples of the works of art in the contemporary period.Keyword: Figurative, Sculpture, Body, Art, Line
Collections