Avrupa Birliği`ne uyum sürecinde Türk şarap endüstrisinin rekabet gücünün ölçülmesi üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tezin amacı, Avrupa Birliğine entegrasyon sürecinde Türk şarap sektörünün AvrupaBirliği şarapçılığı karşısında mevcut durumunun değerlendirilmesi, rekabetçikonumunun belirlenmesi ve bu konuda müzakere sürecinde oluşabilecek potansiyeldeğişimlerin tahmin edilmesidir. Çalışmanın önemi ise şarapçılığımızı etkileyençevresel faktörlerin var olan durumunun anlaşılması ve rekabet gücünün yoğunlaştığıdeğişkenlerin belirlenmesinin; gelecekte üretim ve ihracat olanaklarında değişim ile ikitaraf arasında dış ticaret fırsatlarının tahmin edilmesi yönünde kullanılması fikrinedayanmaktadır. Bu tahminler, müzakereler sırasında Türkiye'nin pazarlık gücüaçısından da önem kazanabilir.Çalışmada öncelikle, rekabet ile ilgili temel kavramlara değinildikten sonra, AvrupaBirliğinde şarapçılık, Ortak Piyasa Düzeni mevzuatı çerçevesinde incelenmiş veTürkiye'de şarapçılık temel esasları ile ele alınmıştır. Ardından, geçmişten günümüzeAvrupa Birliği-Türkiye şarap dış ticareti, Ortaklık Konseyi Kararları çerçevesindeirdelenmiştir. Rekabet çerçevesinde, Türk şarapçılığının Avrupa Birliği şarapçılığı ileuyumunun analizi yapılmış ve sonuç olarak; uzun dönemde, yasal süreçte oluşabilecekdeğişimlerin üretim potansiyeli üzerinde, belirgin bir etkisi olmayabileceği, buna karşın,ithalat fiyatını önemli ölçüde etkileyebileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca, üretimderekabet ortamının daha çok iç piyasaya yönelik talep değişkenlerinde, dış ticaretteoluşabilecek rekabet ortamının ise şarap ihracatındaki artış ile ekonomik güce bağlıoluşabileceği sonucuna ulaşılmıştır.2007, 157 SayfaAnahtar Kelimeler : Avrupa Birliği, Ortak Piyasa Düzeni, Şarapçılık, Uyum Süreci,Şarapçılık Mevzuatı, Rekabet, Entegrasyon The aim of the thesis is the evaluation of Turkish wine sector?s current situation,identification of its competitive position through European Union winemaking andforesight of potential changes in the sector during the negotiation process. Theimportance of the study is based on the idea that realization of the current environmentalconditions and identification of the variables on which the competitive power intensifiescan be used to foresee the changes on production, export facilities and foreign tradeopportunities between two parties. These foresights can also be important for Turkey?sbargaining power during negotiations.Firstly, after mentioning some basic concepts related to competition in the study, winemaking in European Union has been examined in the framework of Common MarketOrganization legislation and main principles of winemaking in Turkey have beenconsidered. Then; foreign trade of wine between European Union and Turkey from pastto present has been examined in the framework of Association Council Decisions.Conformity of Turkish wine making with European Union?s one has been analyzed inthe framework of competition and as a result; it has been concluded that the alterationswhich might occur in legal process may not have significant effects on productionpotential however they may significantly affect import price in the long run. Moreover,it has also been concluded that the competitive environment in production may form indomestic demand variables, where, competitive environment in foreign trade might risedue to export increase and economic power.2007, 157 PagesKey Words : European Union, Common Market Organization, Wine Making,Harmonization Process, Wine Legislation, Competition, Integration
Collections