HPSG teorisinin ve semantik frame teorisinin bir uygulaması olarak, sahne betimleyen doğal dil cümlelerinden görsel yapılar inşa edilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışması, Head-Driven Phrase Structure Grammar (HPSG) Teorisinin ve Semantik Frame Teorisinin Bir Uygulaması Olarak, Sahne Betimleyen Doğal Dil Cümlelerinden Görsel Yapılar İnşa Edilmesi üzerine yapılmıştır.Çalışmada, bedensel deneyimlerimizin zihnimiz üzerindeki biçimlendirici etkisi üzerine yapılan çalışmalardan olan İmge Şema ve Mecaz Yansıtma kuramlarına uygun olarak, nesnelere yapılan yön atamaları incelenmiştir. Bunlar aşağıdaki biçimde belirginleştirilmiştir.İnsana olan üç benzerlik üzerinden:Tam BenzerlikTepe Taban BenzerliğiUzunluk BenzerliğiBir benzerlik olmadığı durumda ( yönsüzlük ):Durağan nesnenin anlatıcı bakışına göre yön kazanmasıHareket halindeki nesnenin hareket yönünde yön kazanmasıÇalışmada ayrıca, anlatıcının sahneye göre durumları incelenmiş, sahnenin kendisine referans, sahne içindeki bir noktaya sabit referans ve sahnede değişen noktalı referans kavramları irdelenmiştir.Çalışmada, doğal dille kodlanmış anlam çerçevesi içerisinde verilen nesneler ve nesneler arası ilişkileri girdi olarak alan, çalışmada savunulan yerleşim kurallarını uygunluk değerlendirmesinde kullanan Genetik Algoritma uygulamasıyla 3 boyutlu sahne yorumunu üreten bir uygulama yazılımı sunulmuştur. In this masters thesis, as an application of HPSG and Semantic Frame theories, it is intended to build visual structures from the natural language sentences that depict scenes.In harmony with the Image Schema and Metaphorical Projection theories, which are proposed on the basis of the shaping effects of bodily experiences on our mind, the direction assignments of objects are investigated in this work. These are higlighted as given below.Based on three similarities to the human,Full Similarity,Top ? base SimilarityLength SimilarityIn cases when a similarity does not exist (Non-directional)Direction gaining of the static object in accordance with the narrator?s viewDirection gaining of a moving object proper to the movement directionFurthermore, the position of the narrator to the scenes are investigated and the notions of references to the scene, an exact point in the scene and alternating points in the scene are discussed.
Collections