Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin siber aylaklık yapma durumlarının genel profilini ortaya koymak ve siber aylaklık ile Programlama dersi öz-düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu çalışmada ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır.Çalışma iki aşamadan oluşmuştur. İlk aşamada ?Algılanan Siber Aylaklık Ölçeği? Türkçe'ye uyarlanmıştır. Ölçeğin uyarlanması amacıyla farklı üniversitelerden 205 lisans öğrenci grubu üzerinde ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik geçerlik çalışmaları yapılmıştır. İkinci aşamada farklı üniversitelerden 104 lisans öğrencisinden toplanan verilerle araştırma sorularının analizleri yapılmıştır. Veri analizi aşamasında doğrulayıcı faktör analizi, açımlayıcı faktör analizi, betimsel istatistikler, bağımsız t-testi, tek yönlü ANOVA ve Pearson korelasyon katsayıları kullanılmıştır. Tüm hipotezler 0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir.Algılanan siber aylaklık ölçeği Bireysel işler, Sosyalleşme ve Haber Takibi Siber aylaklığı olmak üzere 3 boyuttan oluşmaktadır. Bireysel işler ve haber takip siber aylaklık davranışları arasında hem cinsiyete hem de internet kullanma beceri seviyelerine göre anlamlı bir fark bulunmuşken, sosyalleşme siber aylaklık davranışlarına göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bunun yanı sıra ders esnasında internette ders ile ilgisi olmayan işlerle uğraşmanın kabul edilme durumuna göre siber aylaklık davranışları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Programlama dersi başarı notu ile bireysel işler siber aylaklığı arasında anlamlı, pozitif ve zayıf bir ilişki görülürken, haber takip ve sosyalleşme siber aylaklık arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Siber aylaklık ile öz-düzenleme stratejileri arasındaki ilişkiye bakıldığında sadece sosyalleşme siber aylaklığı ile çaba arasında anlamlı bir ilişki görülürken, diğer faktörler arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. The aim of this study is to examine undergraduate students' cyberloafing activities and to investigate the relationship between cyberloafing and their self-regulated strategies. Research methodology was designed as correlational.This study was carried out in two phases. In the first phase, Perceived Cyberloafing Scale was translated to Turkish and validated for use. In order to develop a valid and reliable instrument, data were collected from 205 undergraduate students in different universities and analyzed through exploratory and confirmatory factor analyses. In the second phase, research questions were addressed with the data with the participation of 104 undergraduate students in different universities. In data analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, One Way ANOVA, and Pearson correlation analysis were applied. All hypotheses were tested at 0.05 significance level.Perceived cyberloafing scale has three factors: personal-related works, socialization, and news-reading cyber-loafing. While statistically significant differences were found between gender and the internet use in Personal-related Works and News-reading factors, no differences were found in Socialization factor. Furthermore, no differences were found between all three factors when particpiants' opinion of `whether it is acceptable to be occupied with things that are not class related ` into account While a positive and significant but weak correlation were found between particpiants' Programming class grade and degree of doing Personal -related Work cyberloafing activities, no correlation was found between the news reading and socialization cyber-loafing activities. While a correlation was found between socilization cyberloafing and effort, no correlation was found between cyberloafing and other factors of self-regulation strategies.
Collections