Alternatif eğitimin felsefi temelleri ve alternatif okullardaki uygulamalar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı literatürde ?alternatif eğitim? olarak adlandırılanparadigmanın beslendiği felsefû temeller ve bu felsefû temellerle şekillenen okuluygulamalarını incelemektir. Adı geçen paradigma ile ilgili literatürde iki farklıbakış açısı tespit edilmiştir. Bu bakış açılarından ilki, çalışmamızın da desteklediğiüzere, 1800'lü yıllarda dile gelmeye başlayan klâsik eğitim sisteminin çocuğa bakışaçısına yönelik eleştirilerdir. Diğer bakış açısı ise 1960'lı yıllardan sonra özellikleAmerikan literatür perspektifini yansıtan, ?alternatif eğitimin risk altındaki ya dasuçlu çocuklara yönelik bir uygulama alanı olduğu? görüşüdür. Bakış açılarıarasındaki fark, eğitimi şekillendiren felsefû değerler dizisinin ürünü olduğu için,ikinci bölümde çocuğa ve onun eğitimine alternatif yaklaşımlarıyla okuluygulamalarını etkileyen sekiz felsefû alan incelenmiştir.Üçüncü bölümde tüm dünyada alternatif olarak kabul edilen Proje Okullarıdenemeleri, Serbest Gestalt Okulları, Özgür Okullar ve bunları temsilenSummerhill Okulu, Demokratik Okullar, Montessori Okulları, Waldorf Okulları,Serbest/Bağımsız Alternatif Okul türleri incelenmiştir.Karşılaştırmalı olarak alternatif okulların kuruluş hikâyeleri, amaçları, yönetimmodelleri, öğretim ilke ve yöntemleri, müfredat alanları ve finansman yapılarıincelenmiştir. Bu karşılaştırmalı inceleme bütünde ?alternatif? okul uygulamalarının?klâsik? olarak nitelenen düzenli okul uygulamalarından farkını ortaya koymaktadır. The purpose of this research, to analyse of philosophical fundamentals whichdenominated as ?alternative education? paradigm and alternative school?s practicesaccordance with this paradigm. At the and of this research confirmed two diffrentapproachs about this paradigm. One of the first approach is, criticizes of classiceducation system?s perception as agree with our research. One of the other approachis, particularly, reflection of American literature perspective. According to thisperspective, alternative educational programs for students who are at-risk or drop-out in regular schools. Each philosophical difference gives different form owneducational system. From this point of view, examined eight philosophical approachwhich influenced alternative school?s practices, into chapter two.In addition to this, Project School Experiments, Free Gestalt Schools, Free Schooland Summerhill, Democratic Schools, Montessori Schools, Waldorf Schools andFree/Independent Alternative Schoools are examined into chapter three.Aforementioned alternative school types compared with establishment stories,purposes, management models, pedagogik methods, curriculum and financingstructures. This comparative analysis exposes between classic and alternative schoolpractices differences.
Collections