Matematik lisans derslerindeki tartışmaların Toulmin modeline göre analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, matematik lisans derslerinde gerçekleştirilen tartışmalarda, öğrencilerin attıkları adımların yapısını özellikle yaptıkları muhakemeleri, birbirleriyle ve öğretmenleriyle olan etkileşimlerini incelemek ve Toulmin tarafından alandan bağımsız olarak önerilen Toulmin tartışma modelinin söz konusu tartışmaların yapısını incelemek için nasıl kullanılacağını araştırmaktır.Çalışma 2008 - 2009 yaz dönemi , 2009 ? 2010 bahar dönemi ve 2010-2011 bahar döneminde, Ankara'da bir üniversitenin matematik öğretmenliği programı ikinci ve üçüncü sınıfında öğrenim görmekte olan öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma katılımcı olmayan bir gözlem çalışmasıdır. 2008-2009 öğretim yılında altı hafta, 2009-2010 öğretim yılında sekiz hafta ve 2010-2011 öğretim yılında altı hafta boyunca matematik lisans derslerindeki tartışmalar video kamera ile kayıt altına alınmıştır.Çalışma sonunda Toulmin modeline eklenebilecek yeni bileşenler bulunmuş ve bu bileşenler arasında etkileşim gözlemlenmiştir. Bu bileşenler rehber desteği ve rehber yönlendirmesidir. Rehber desteği kendi içinde onay, referans ve sonlandırıcı olmak üzere üç sınıfa ayrılmıştır. Bu bileşenlerden onay rehber desteği ve sonlandırıcı rehber desteği bileşenleri hemen hemen tüm tartışmalarda, referans rehber desteği ise tanım koyma haricindeki tartışmalarda yoğun olarak gözlemlenmektedir. Bunun dışında gerekçeler dedüktif ve referans olmak üzere iki sınıfa ayrılmıştır. Dedüktif gerekçe her tartışma türünde ortaya çıkabilirken, referans gerekçe tanım koyma haricindeki tartışmalarda gözlemlenmektedir.Anahtar Kelimeler: Matematik eğitimi, tartışma, argümantasyon, Toulmin Modeli. The purpose of this study is to investigate the structure of steps taken by students in argumentations at the undergraduate math courses, purposely their reasoning and interaction with each other and their teachers, and how to use the Toulmin argumentation model proposed by Toulmin as field-independent for exploring the structure of arguments.This study was conducted with students of second and third class of a university in Ankara in 2008-2009 summer semester, 2009 ? 2010 spring semester and 2010-2011 spring semester. In this nonparticipant observation study, argumentations at the undergraduate math courses were recorded by a video camera during six weeks in 2008-2009 academic year, eight weeks in 2009-2010 academic year and six weeks in 2010 ? 2011 academic year.As a result of the study, new components were identified for adding to the Toulmin argumentation model and interactions were observed between these new components. They were named guide-backing and guide-redirecting. Guide backing was divided into three classes : approval, reference and terminator. Approval guide-backing and terminator guide-backing occured in almost all argumentations and reference guide-backing occured in almost all argumentations except argumentations on putting a definition. Furthermore, warrants were divided into two classes : deductive and reference. Deductive warrant occured in any type of an argumantation, reference warrant also occured in any type of an argumentation except in an argumentation for putting a definition.Keywords: Mathematics education, argument, argumentation, The Toulmin Model
Collections