Okul öncesi eğitimin çocuklarda kendi kendini yönetme davranışına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma okul öncesi eğitimin çocuklarda kendi kendini yönetme davranışlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin kendi kendini yönetme davranışlarında cinsiyetin, okul öncesi eğitimi alıp almamanın ve anne eğitim düzeyinin etkisini ve bazı anne davranışlarının (amaçlara ulaşmada yardımcı olma,koruyuculuk ve başarı için baskı) kendi kendini yönetme davranışlarını etkileyip etkilemediğini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma Konya ilinde Mareşal Mustafa Kemal İlköğretim Okulu nun 402 öğrencisi ve anneleri ile yürütülmüştür.Araştırmada öğrencilere ve ailelerine ilişkin bazı özellikleri belirleyebilmek için `Kişisel Bilgi Formu`, öğrencilerin kendi kendini yönetme davranışlarını belirlemek için `Psiko-Sosyal Gelişim Ölçeği` nin alt testi olan `Kendi Kendini Yönetme Testi` (değişikliklerden geçirilmiş haliyle) uygulanmıştır.Ayrıca anne davranışlarını belirlemek için de `Ebeveyn Kendi Davranışını Değerlendirme Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler SPSS istatistik programına kaydedilerek analiz edilmiş ve denencelerin sınanmasında bağımsız t testi, tek örnek t testi ve tek yönlü varyans analizi nden (Anova) yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; okul öncesi eğitim alan öğrencilerin kendi kendini yönetme davranış puanlarının istatistiksel bakımdan anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu belirlenmiş, ayrıca kimi anne davranışlarının, çocuğun kendi kendini yönetme davranış puanlarında da anlamlı bir farklılığa neden olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda anne babalara,öğretmenlere ve diğer eğitimcilere bazı önerilerde bulunulmuştur. II SUMMARY This study focuses on the impact of preschool education on children's self- management behaviour. In this context, the effect of gender, preschool education, mother's education level and some aspects of mother behaviour (e.g. supportiveness in achieving aims, protectivencss and pressure for success) on self- management behaviour of first grade/class primary school pupils were investigated. The study was carried out with the mothers of 402 first grade primary school pupils attending the `Mareşal Mustafa Kemal Primary School` located in Konya, Turkey. In order to identify: -some characteristics of pupils and their families, `Personal Information Form`, -pupils' self-management behaviour `Self Management Test` which is a sub-test of the `Psycho-Social Development Scale` were implemented. In addition to these tests to establish mother's behavioural characteristics the ` Parent Self Management Evaluation Scale` was utilised. The collected data were coded and entered into SPSS for Windows and Independent Sample T Test, One-Sample T Test and One-Way ANOVA Test were used to analyse the data and test the hypothesis. The study revealed that preschool education has a significantly positive impact on children's self-management behaviour. In addition it was established that children's self-management behaviour differs in a statistically significant manner according to certain mother behaviour. Taking into account these results suggestions were made to parents, teachers and other educators in order to improve the self-management behaviour of children. Ill
Collections