Öğretmenlerin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğretmenlerin psikolojik ihtiyaçlarını belirlemek amacı ile yapılan buaraştırma, nitel araştırma modelindedir.Veriler, 36 öğretmene yarı yapılandırılmış görüşme formları uygulanarakelde edilmiştir. Verilerin analizinde, NVivo2 faydalanılmıştır.Öğretmenlerin, saygınlık, güven, sevgi, iletişim (ilişki) ve başarı;erkeklerin saygınlık, sevgi, güven, iletişim ve başarı; bayanların güvenlik,saygınlık, iletişim ve başarı ihtiyacı hissettikleri belirlenmiştir.Çevreleri ile iletişim kurarken, duyguları anlama, şefkat gösterme,başatlık ve yakınlık (ilişkili olma); erkeklerin duyguları anlama, başatlık, şefkatgösterme ve yakınlık; kadınların ise duyguları anlama, şefkat gösterme, yakınlıkve başatlık ihtiyacını giderdikleri belirlenmiştir.Ait olma ve başarma ihtiyacını giderebildikleri, kendilerini sürekligeliştirerek yeni amaçlar edinebildikleri, yetenek ve becerilerinikullanabildikleri, özerklik ve ilişki ihtiyaçlarını karşıladıkları alanlarda; her ikicinsiyetin de öncelikle ait olma, sonra başarma, özerklik, ilişki ihtiyaçlarınıgiderdikleri alanlarda kendilerini rahat, huzurlu ve mutlu hissettiklerisaptanmıştır.Meslektaşları ile adalet, yeterlilik ve özgürlük ile ilgili konularda iletişimihtiyacı duydukları; erkeklerin meslektaşları ile en çok adalet, sonra yeterlilik veözgürlük; kadınların ise en çok adalet ve yeterlilik, daha az düzeyde özgürlükihtiyacı ile ilgili konularda konuştukları belirlenmiştir.Başarılı olmak için yeterlilik, kendini suçlama ve duyguları anlamaihtiyacı hissettikleri; erkeklerin yarıdan fazlasının yeterlilik, eşit düzeydekendini suçlama ve duyguları anlama; kadınların ise yarıdan fazlasınınyeterlilik, yarıya yakının kendini suçlama, az bir bölümünün ise duygularıanlama ihtiyacı içinde olduğu görülmüştür. This research is a qualitative research carried to learn about thepsychological needs of the teachers.The data has been collected through the application of semi-constitutedinterview forms to 36 teachers. The ?NVivo2? software was used in the analysisof the data.It has been found out that the needs of the teachers, in general, areesteem, confidence, love, communication, and achievement; while the needs ofthe male teachers are esteem, love, confidence, communication andachievement; the needs of the female teachers are confidence, esteem,communication and achievement.It has also been found out that teachers, in general, meet their needs ofunderstanding, showing kindness, dominance and closeness (to be related),when they communicate with their environment. While male teachers meet theneeds of understanding feelings, dominance, showing kindness andcloseness, female teachers meet their needs of understanding feelings,showing kindness, closeness and dominance.It is obvious from the interpretation of the data that teachers belongingto the both sexes felt themselves relaxed and happy when they could meettheir needs of belonging and achieving, continuously develop themselves andobtain new targets, use their talents and abilities, meet their psychologicalneeds in the fields where they can cover their needs for autonomy andrelationship.From the outcome of the data, it has emerged that teachers in general,need to communicate with their colleagues in respect of justice, competenceand freedom; and while males mostly talked about justice and thencompetence and freedom with their colleagues; females talked about the needfor justice and competence, and then less about the need for freedom.It has also come out that teachers, in general, needed competence, selfaccusationand understanding in order to be successful; however, more thanhalf of the males needed competence, self-accusation on an equal level andunderstanding, while more than half of the females expressed their need forcompetence and a small portion expressed the need for self-accusation, andanother small portion expressed the need for understanding feelings.
Collections