The contribution of contrastive stylistic studies to foreign language teaching: a stylistic comparison of nineteen eighty four by G.Orwell and we by Y. Zamyatin
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısmanın amacı George Orwell'in Bin Dokuz Yüz Seksen Dört adlı romanıile Y. Zamyatin'in Biz adlı romanının stilistik özelliklerini incelemek ve yabancı dilögretimi gören ögrenciler için edebî metinlerin stilistik incelemelerinin önemini ortayakoymaktır.Bu stilistik inceleme ve karsılastırma için seçilmis iki romanın tematikgörünümleri de ciddi benzerlikler içerir.Birinci bölümünde çalısmamızla ilgili önbilgiler, çalısmamızın amacı, probleminbelirlenmesi ve çalısmada kullanılan metot üzerinde durulmustur.kinci bölümde, bu alanda daha önce yapılan çalısmalar hakkında kısa bilgileryer almaktadır.Sonraki iki bölüm M. Short ve G. Leech'in yöntemleri dogrultusunda G.Orwell'in Bin Dokuz Yüz Seksen Dört'ü ile Y. Zamyatin'in Biz adlı romanının stilistikanalizlerini içermektedir.Besinci bölümde söz konusu romanların karsılastırmaları yer almaktadır.Çalısmamızın son bölümünde bu tip stilistik metin analizlerinin yabancı dilögrenimindeki önemi ve islevi üzerinde duruldu.Sonuç bölümünde çalısmamızın özeti ve çalısmada ulasılan bulgularındegerlendirilmesi bulunmaktadır. The purpose of this study is to analyze the stylistic peculiarities of the novels?Nineteen Eighty Four? by G. Orwell and ?We? by Y. Zamyatin, and to investigate theimportance of the stylistic analysis of a literary work for the students learning foreignlanguages.The novels chosen for the stylistic analysis and comparison are thematically closeto each other. They share many similarities both in style and in meaning, but theirexpressiveness is achieved via different means.In the first chapter, the general background to the study, the goal and scope ofthe study, the statement of the problem and method of the study are introduced.The second chapter reveals the works done in this field before. The next twochapters deal with the stylistic text analysis of the novels ?Nineteen Eighty Four? by G.Orwell and ?We? by Y. Zamyatin according to the method proposed by M. Short and G.Leech.Chapter five presents the comparison of the novels under discussion. The lastchapter of this work explains the importance of this kind of stylistic text analysis forforeign language teaching.In the concluding section the summary and findings are presented.
Collections