Stravinski`nin Bahar Ayini eserinin; Nijinski, Bejart ve Bausch yorumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bahar Ayini'nin 1913'te çıkış sürecine temel hazırlayan unsurları (Bahar Ayini ritüelleri, Modernizm Akımı) inceleyerek; tarihte sansasyonel ve yenilikçi bir yer kazanan eserin ilk sahnelenişinden, diğer iki ünlü ve önemli koreografın yorumlamalarına uzanan bir çalışma hedeflenmiştir. Besteci ve koreografların yaşam öykülerini paylaşarak sanat hayatlarındaki tarz ve duruşları ışığında, yarattıkları Bahar Ayini eseri yorumları anlamaya çalışılmıştır. Her bir yorumcunun özgün değerlendirmelerine hürmet ederek inceleme sonuçlandırılmıştır.Anahtar Sözcükler Bahar Ayini, Igor Stravinski, Vaslav Nijinski, Maurice Bejart, Pina Bausch, Nicholas Roerich, Modernizm, Ritüel This study aims to examine the elements that were influential in the creation of the Rite of Spring (such as Modernism and Spring Rituals) in 1913 along with an understanding of the Rite of Spring as a sensational and pathbreaking piece from its first production to the later interpretations by two other important choreographs.In light of the styles and principles of the composer's and the choreographs' artistic lives, this study attempts to examine the interpretations of the Rite of Spring by sharing the life stories of these artists. This study conducts an analysis that is courteous to each unique interpretation of the piece.Key WordsRite of Spring, Igor Stravinski, Vaslav Nijinski, Maurice Bejart, Pina Bausch, Nicholas Roerich, Modernism, Ritüals
Collections