Deneysel tipografinin artırılmış gerçekliğe uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Düşüncelerin sesli ve görüntülü, anlık olarak aktarımının gerçekleştirilebildiği ve aktarım biçiminin de en az içerik kadar önem kazandığı bir süreç içerisindeyiz. Yeni etkileşimli iletişim araçlarının kullanımıyla, yaşadığımız iletişim problemlerine dair faydalı çözümlemeler oluşturulabildiği görülmektedir. Bu çalışmada tipografinin tarihi ve yeni iletişim araçları üzerinden kullanımı incelenmiştir. Deneysel yöntemlerin ve yeni teknolojilerin kullanımıyla tipografi farklı mekanlarda farklı açılardan deneyimlenebilmektedir. Çalışmanın birinci bölümünde Modernizm süresince oluşturulan tipografik yaklaşımlar ve deneysellik kavramı incelenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde, tipografinin sayısal iletişim araçlarında kullanımının rolü yeni medya, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojileri kapsamında ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise nesneleri görselleştirme ve okuma süreci incelenmiş ve araştırma sürecinde elde edilen bulgular analiz edilerek uygulama çalışması oluşturulmuştur. We are living in a process where the thoughts are transmitted in images and voices, where the form of transmission became as important as the content. New typography approaches can create useful solutions to our communication problems. Experimental typography shows that digital communication tools can provide effective communication solution in design. In this thesis we examine the history of typography and its current variations according to the new communication tools that we use everyday in life. With the use of new technologies and experimental methods, typographical communication can be experienced in various spaces from different perspectives. In the first chapter of thesis, typographical approaches that were formed during modernism and their relations with the concept of experimentalism are investigated. In the second part of the study, the role of typography is examined in terms of the use of digital communication tools within the context of new media, virtual reality and augmented reality technologies. In the third chapter, visualisation of objects and the process of reading are defined in order to create more effective and attractive typographical solutions. In the fourth section, by analysing the outcomes of this research thesis, the concept of experimental typography project is defined, studied and presented.
Collections