Show simple item record

dc.contributor.advisorYurdakul, İncilay
dc.contributor.authorDemirbaş, Banu Özge
dc.date.accessioned2020-12-29T13:58:52Z
dc.date.available2020-12-29T13:58:52Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-08-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/436929
dc.description.abstractDüşüncelerin sesli ve görüntülü, anlık olarak aktarımının gerçekleştirilebildiği ve aktarım biçiminin de en az içerik kadar önem kazandığı bir süreç içerisindeyiz. Yeni etkileşimli iletişim araçlarının kullanımıyla, yaşadığımız iletişim problemlerine dair faydalı çözümlemeler oluşturulabildiği görülmektedir. Bu çalışmada tipografinin tarihi ve yeni iletişim araçları üzerinden kullanımı incelenmiştir. Deneysel yöntemlerin ve yeni teknolojilerin kullanımıyla tipografi farklı mekanlarda farklı açılardan deneyimlenebilmektedir. Çalışmanın birinci bölümünde Modernizm süresince oluşturulan tipografik yaklaşımlar ve deneysellik kavramı incelenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde, tipografinin sayısal iletişim araçlarında kullanımının rolü yeni medya, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojileri kapsamında ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise nesneleri görselleştirme ve okuma süreci incelenmiş ve araştırma sürecinde elde edilen bulgular analiz edilerek uygulama çalışması oluşturulmuştur.
dc.description.abstractWe are living in a process where the thoughts are transmitted in images and voices, where the form of transmission became as important as the content. New typography approaches can create useful solutions to our communication problems. Experimental typography shows that digital communication tools can provide effective communication solution in design. In this thesis we examine the history of typography and its current variations according to the new communication tools that we use everyday in life. With the use of new technologies and experimental methods, typographical communication can be experienced in various spaces from different perspectives. In the first chapter of thesis, typographical approaches that were formed during modernism and their relations with the concept of experimentalism are investigated. In the second part of the study, the role of typography is examined in terms of the use of digital communication tools within the context of new media, virtual reality and augmented reality technologies. In the third chapter, visualisation of objects and the process of reading are defined in order to create more effective and attractive typographical solutions. In the fourth section, by analysing the outcomes of this research thesis, the concept of experimental typography project is defined, studied and presented.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleDeneysel tipografinin artırılmış gerçekliğe uygulanması
dc.title.alternativeImplementation of experimental typography on augmented reality
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-08-18
dc.contributor.departmentGrafik Anasanat Dalı
dc.subject.ytmDigital typography
dc.subject.ytmExperimental typography
dc.subject.ytmTypography
dc.subject.ytmAugmented reality
dc.subject.ytmMedia
dc.identifier.yokid10122218
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid449587
dc.description.pages113
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess