İlköğretimde idareci ve öğretmenlerin e-okul sistemini kullanım alışkanlıklarının incelenmesi: Kocaeli örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlköğretimde kullanılan e-okul sisteminin okul yöneticileri ve öğretmenler tarafından kullanım biçimlerinin belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada e-okul sistemi; ilköğretim kurumlarında çalışan okul yöneticileri ve öğretmenlere uygulanan anketlerle değerlendirilmiş toplam 51 idareci ve 203 öğretmenin görüşleri alınmıştır.Araştırma kapsamında geliştirilen anketle okul yöneticilerinin e-okulu kullanım düzeylerinin cinsiyet, yaş, hizmet yılı, mevkileri, evde bilgisayara sahip olmaları, daha önce bilgisayar konusunda eğitim alıp almamaları ve eğitim durumlarına göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği kontrol edilmiştir. Benzer şekilde öğretmenlerin de e-okulu kullanım biçimleri cinsiyet, yaş, eğitim durumu, Internet'e bağlandıkları yer, evde Internet bağlantısına sahip olma durumuna ve Internet konusunda daha önce eğitim alıp almamalarına göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği kontrol edilmiştir.Çalışmanın sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda; idarecilerden yüksek lisans mezunu olanlar lisans mezunu olanlara göre erkek idareciler bayan idarecilere oranla e-okulu daha sık kullanmaktadır. Öğretmenlerden de yüksek lisans mezunu öğretmenler lisans mezunu olanlara göre erkek öğretmenler bayan öğretmenlere göre daha önce Internet konusunda eğitim alan öğretmenler almayan öğretmenlere göre e-okuldaki modülleri daha sık kontrol etmektedirler.Anahtar kelimeler: Bilgi Toplumu, e-devlet, e-okul In this study carried out, having the purpose of specifying the usage style of the e-school system used in the primary education by the school administrators and teachers, the e-school system; the opinions of total 51 administrators and 203 teachers have been assessed by a questionnaire applied to the school administrators and teachers working at the primary educational institutions.With the questionnaire developed in the scope of a research, it was checked whether there was a meaningful difference according to the level of use of e-state of the school administrators, their gender, age, service years, posts, whether they have got computers at home and training regarding computers before or not and their educational standing. Likewise, it was also checked whether there was a meaningful difference according to the type of use of e-state of the teachers, their gender, age, educational standing the place where they connect to the Internet, whether they have got Internet connection at home and whether they have got training regarding the Internet before or not.In direction of the obtained findings as the result of the study; it was found that the administrators who have got post graduate degree more often check the modules on the e-school, compared to the administrators with bachelor?s degree, and the male administrators more often use the e-school compared to the female administrators, and the teachers who have got post graduate degree more often use the e-school compared to the teachers with bachelor?s degree, male teachers use more often the e-school than the female teachers, and the teachers who have got computer training before, more often check the modules on the e-school compared to the non-trained teachers.Keywords: Information Society, e-government, e-school.
Collections