Ortaöğretimde okuyan öğrencilerin demokrasi bilinci (Sakarya ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; ortaöğretimde okuyan öğrencilerin demokrasi bilincini değişik faktörlere göre incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2010-2011 öğretim yılında Sakarya iline bağlı liselerden seçilen devlet liseleri oluşturmaktadır. Örneklemini ise Sakarya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet liselerinde, farklı lise türlerinden her bir grubundan bir tane lise olacak şekilde rastgele yöntemiyle 5 liseden seçilen 249 lise son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.Araştırma kapsamına alınan bu öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek uygulanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış ve şu sonuçlara ulaşılmıştır: Madde test korelasyon 0,32-0,64 arasında değişmektedir. İç tutarlık güvenirlik katsayısı 0,90 bulunmuştur. Ölçeğin faktör yükleri 0,37 ile 0,69 arasında değişmektedir.Uygulamaya hazır hale getirilen ölçek, iki bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde öğrencilerin demografik özelliklerini (cinsiyet, başarı durumu, okul türü, ailenin yaşadığı yer, ailenin ekonomik seviyesi, ailenin başarı durumu ve ebeveyn tutumları) belirlemeye yönelik ifadeler; ikinci bölümde ise öğrencinin demokratik bilincini ölçmeye yönelik 24 madde yer almaktadır.Araştırma verileri tamamlandıktan sonra verilerin analizi yapılmıştır. Toplanan veriler üzerinde istatistiksel çözümlemelerin yapılabilmesi için SPSS ( Stastical Package For Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. Analiz için tek yönlü varyans analizi, tukey çoklu test ve anova gibi yöntemler kullanılmıştır.İstatistiksel analizler sonucunda genel olarak cinsiyete, ailenin yaşadığı yere, ailenin ekonomik seviyesine, ailenin başarı durumuna ve ebeveyn tutumlarına göre demokrasi bilinci arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin başarı durumuna ve öğrencilerin okudukları okul türüne göre demokrasi bilinci açısından anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırma sonucunda çeşitli önerilere yer verilmiştir.Anahtar kelimeler: Demokrasi, Demokrasi Eğitimi, Demokratik Davranış, Demokratik Bilinç This research aimed to examine the high school students awareness o democracy according to various factors. The survey method was used in this research. The education year in 2010-2011,formal high schools which are connected to city Sakarya Provience create the universe(example).The sample is created by five high schools and 249 senior high school students and these schools are depend on Sakarya Provience National Education Director, furthermore the schools were selected randomly one high school to be from different kind of high schools.The scale was adapted which was developed by the researcher these students who are involved in this research.The validity and reliability of the scale were done and the following conclusions:Article test correlation ranged from 0,32 to 0,64. Internal consistency reliability coefficient was 0,90. Factor loadings of the scale, ranged from 0,69 to 0,37.The scale which ready for adapt consists of two parts. At the first section,to find out the expressions about the features of students(gerder,success level, school type,the living place of family and parental attitudes.) and In the second part it contains 24 items about the students opinions which is the aim of to find out of the democratic consciousness of the students.After the completion of data research,the analysis of data were made.According to collected datas for making statistically analyzes the SPSS(Stastical Package For Social Scinces) software program was applied. For analysis, were used as one-way analysis of variance, Tukey multiple methods test and anova.As a result of statistical analysis in general, sex, place of residence of the family, family economic level, success or failure in family and parental attitudes were not significantly different according to the consciousness of democracy. Among the boy and girl students, there aren't significant differences accroding to gender in terms of awareness of democracy. Students' achievement level and the type of school students found no significant difference in the consciousness of democracy. As a result of various suggestions are given.Keywords:Democracy, Democracy Education, Democratic Behaviour, Democratic Consciousness.
Collections