İlkokul müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi ilişkisi: Sakarya ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ilkokul müdürlerinin göstermiş oldukları liderlik davranış biçimlerinin okullardaki okul iklimine etkisini araştırmaya yöneliktir. Bu kapsamda, 2014-2015 eğitim öğretim yılı Sakarya ili kapsamındaki ilkokullarda görev yapan 442 sınıf öğretmeni araştırma örneklemini oluşturmuştur. İlkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürleri en çok 'demokratik lider davranışı' göstermektedirler. Öğretmen algılarına göre okul ikliminin destekleyicilik ve samimilik alt boyutları yüksek, sınırlayıcılık ve yönlendiricilik alt boyutları düşüktür. Bu bulgulara göre, ilkokullarda iklim tiplerinden 'açık iklim' hakimdir. Araştırma bulgularına göre okul müdürlerinin liderlik davranış biçimleri ile okul iklimi arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Liderlik davranışları ölçeğinin alt boyutu otokratik davranış biçimi ile okul ikliminin destekleyicilik ve samimilik alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı, sınırlayıcılık ve yönlendiricilik alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki ortaya çıkmıştır. Demokratik davranış biçimi ile destekleyicilik ve samimiyet alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı, sınırlayıcılık ve yönlendiricilik alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Okul müdürleri demokratik davranış gösterdiklerinde okulda açık bir iklimin, otokratik ve serbesti tanıyan liderlik davranışı gösterdiklerinde ise okulda kapalı bir iklimin görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. This research showed that primary school principals' leadership behaviors format is intended to investigate the effect of school climate in schools. In this context, 2014-2015 442 classroom teachers working in primary schools under the school year Sakarya province was the subject of research. According to the headmaster of the primary school teachers who are working in the perception most 'democratic leader behavior' exhibit. Teachers' perceptions of school climate supportive and sincerity dimensions according to high, restrictive dimensions and direction are low. Based on these findings, the primary climate types in the 'open climate `prevails. Leadership behavior of the principals According to research findings revealed that there was a significant relationship between school climate. Leadership behavior scale of the negative subscale and sincerity between the dimensions of supportive school climate and autocratic behavior significantly restrictive and has emerged a significant positive relationship between a steering sub-dimensions. Democratic supportive behavior and intimacy between subscales were significantly positive, significant negative correlation was found between the subscales restrictive and direction. School principals of an open democratic climate in school when they show behavior if they show that autocratic leadership behavior and release of the results can be seen in the school's indoor climate is reached.
Collections