Ortaokul-lise öğrencilerine ve İngilizce öğretmenlerine göre İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ortaokul-lise öğrencilerine ve İngilizce öğretmenlerine göre, İngilizce öğrenme-öğretmede karşılaşılan sorunların neler olduğunu belirlemektir.Araştırmada, genel tarama modelinde betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul'un Sultanbeyli ilçesinde ortaokullarda ve liselerde öğrenim görmekte olan toplam 24.850 ortaokul, 16.339 lise öğrencisi ve aynı ilçede görev yapmakta alan 143 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, ise 126 İngilizce öğretmeni; oranlı örnekleme yöntemi ile seçilen 1261 ortaokul ve 1201 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Doğan (2009), Şahin (2013) ve Altundiş (2006)'in geliştirdikleri anketlerden uyarlanan öğretmen anketi ve Ergüder (2005)'in geliştirdiği anketten uyarlanan öğrenci anketi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, `frekans analizi`, `yüzde analizi`, `aritmetik ortalama`, `standart sapma`, `bağımsız örneklemler için t-testi`, `tek yönlü varyans analizi (anova)` ve `tukey testi` istatistiksel teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir:1.Ortaokul öğrencilerine göre; İngilizce öğretmenlerinin hatalara kızması, okullardaki yardımcı ders araç-gereçlerinin yetersizliği, öğrencilerin İngilizce okuduğunu anlama problemi yaşamaları İngilizce öğrenme ve öğretme sürecindeki karşılaşılan sorunları en çok etkileyen faktörlerdir. 2.Lise öğrencilerine göre; İngilizce öğretmenlerinin hatalara kızması, İngilizceyi konuşmada yaşadıkları güçlükler, derslerin dilbilgisi ağırlıklı işlenmesi İngilizce öğrenme ve öğretme sürecindeki karşılaşılan problemleri en çok etkileyen faktörlerdir. 3.Ortaokul İngilizce öğretmenlerine göre; okullarda İngilizce dersliklerinin ve kütüphanelerinin olmayışı, teknolojik kaynak yetersizliği, öğrencilerin yeterince tekrar yapmamaları İngilizce öğrenme ve öğretme sürecindeki karşılaşılan problemleri en çok etkileyen faktörlerdir. 4.Lise İngilizce öğretmenlerine göre, okullarda İngilizce laboratuarlarının olmaması, öğrencilerin İngilizceyi pratik etme fırsatlarının olmayışı, ders kitaplarının dikkat çekici olmaması İngilizce öğrenme ve öğretme sürecindeki karşılaşılan problemleri en çok etkileyen faktörlerdir. 5.Farklı sınıflarda öğrenim görmekte olan ortaokul ve lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimi ve öğretiminde karşılaşılan sorunlar konusundaki görüşleri arasında anlamlı düzeyde farklılık vardır. 6.Kardeş sayıları farklı olan ortaokul ve lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimi ve öğretiminde karşılaşılan sorunlar konusundaki görüşleri arasında anlamlı düzeyde farklılık vardır. 7.Farklı okul türlerinde öğrenim görmekte olan lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimi ve öğretiminde karşılaşılan sorunlar konusundaki görüşleri arasında anlamlı düzeyde farklılık vardır. 8.Anne meslekleri farklı olan lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimi ve öğretiminde karşılaşılan sorunlar konusundaki görüşleri arasında anlamlı düzeyde farklılık vardır9.Öğrenim durumları farklı olan lise İngilizce öğretmenlerinin İngilizce öğrenimi ve öğretiminde karşılaşılan sorunlar konusundaki görüşleri arasında anlamlı düzeyde farklılık vardır.Anahtar Kelimeler:Yabancı Dil, İngilizce Öğretimi, Öğrenme-Öğretme, Öğrenci, Öğretmen. The purpose of this study is to determine the problems encountered in English language learning-teaching according to secondary-high school students and English language teachers. In the study, descriptive research method has been used in general screening model. The target population of the study consists of 24.850 secondary school students, 16.339 high school students studying at secondary and high schools in Sultanbeyli district of İstanbul and 143 English language teachers working in the same district. And the sample of the study consists of 126 English language teachers and 1261 secondary school students, 1201 high school students chosen with the method of proportionate sampling.As data collection tools, a student questionnaire that is adapted from the questionnaires developed by Doğan (2009), Şahin (2013), Altundiş (2006) and a teacher questionnaire adapted from the questionnaire developed by Ergüder (2005) have been used.In order to analyze quantitative data, collected from the study, `frequency analysis`, `percentage analysis`, `mean`, `standard deviation`, `independent samples t-test`, `one way analysis of variance (anova)` and `tukey test` techniques have been used. Findings in the study are given below;1.According to the secondary school students; the anger of the teachers towards students' mistakes, inadequacy of supplementary course materials and equipments, students' problems in comprehending the texts are the most influential factors affecting the problems encountered in the English language learning and teaching process.2.According to the high school students; teachers' anger at students' mistakes, students' difficulty in speaking English, grammar oriented English courses, are the most influential factors affecting the problems encountered in the English language learning and teaching process.3.According to secondary school English teachers; the lack of English classes and libraries at schools, inadequacy of technological resources, insufficient course review of students are the most influential factors affecting the problems encountered in the English language learning and teaching process.4.According to high school English teachers; the lack of English classes at schools, not having chances to practice English for students, unattractive course books are the most influential factors affecting the problems encountered in the English language learning and teaching process.5.There is a meaningful difference between the views of the secondary and high school students studying at different grades about problems encountered in English language learning and teaching.6.There is a meaningful difference between the views of the secondary and high school students with different numbers of siblings about problems encountered in English language learning and teaching. 7.There is a meaningful difference between the views of the high school students studying at different types of schools are different about problems encountered in English language learning and teaching. 8.There is a meaningful difference between the views of the high school students whose mothers' occupations are different about problems encountered in English language learning and teaching. 9.There is a meaningful difference between the views of the English language teachers whose graduation levels are different about problems encountered in English language learning and teaching.Keywords:Foreign Language, English Language Teaching, Learning-Teaching, Student, Teacher.
Collections