Lise öğrencilerinin duygu dışavurumunu bastırma, bilişsel yeniden değerlendirme ve öznel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin duygu dışavurumunu bastırma, bilişsel yeniden değerlendirme ve öznel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmaya lise düzeyinde öğrenim gören 647 öğrenci katılmıştır. Duygu dışavurumunu bastırma ve bilişsel yeniden değerlendirmeye ilişkin veriler Gross ve John (2003) tarafından geliştirilen ve Yurtsever (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan Duygu Düzenleme Ölçeği aracılığıyla ve öznel mutluluk düzeylerine ilişkin veriler ise Lyubomirsky ve Lepper (1999) tarafından geliştirilen ve Akın ve Satıcı (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan Öznel Mutluluk Ölçeği aracılığıyla elde edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin demografik bilgileri araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla elde edilmiştir. Veriler bilgisayar ortamında ve SPSS 20 ile AMOS 21 istatistik programları aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırma sorularının cevaplanmasından önce, demografik değişkenlerin (cinsiyet, sınıf seviyesi ve okul türü) araştırma değişkenleri üzerindeki olası etkilerinin sorgulanması amacıyla bir dizi tek değişkenli (ANCOVA) kovaryans analizi gerçekleştirilmiştir. Analizlerde öğrencilerin aile gelir durumlarının etkileri kontrol edilmiştir. Araştırmada belirlenen soruları cevaplanması amacıyla, gizil değişkenlerden hareketle korelasyon analizi ve bir dizi yapısal eşitlik modellemesi analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları, öğrencilerin duygu dışavurumunu bastırma, bilişsel yeniden değerlendirme ve öznel mutluluk düzeylerinin birbirleri ile anlamlı biçimde ilişkilendiğini göstermiştir. Bunun yanında öğrencilerin duygu dışavurumunu bastırma ile öznel mutluluk düzeyleri arasında bilişsel yeniden değerlendirmelerinin arabulucu rolü oynadığı modelin iyi bir uyum gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada eğitimsel çıkarsamalar ve gelecekte yapılacak araştırmalar da tartışılmıştır. The aim of this research is to examine the relation among high school students' levels of suppressing emotional expression, cognitive reappraisal and subjective happiness. 647 students studying at high school level participated in this study. Data related to suppressing emotional expression and cognitive reappraisal was obtained via Emotional Regulation Scale which was developed by Gross and John (2003) and adapted into Turkish by Yurtsever (2008), and data related to subjective happiness levels was obtained from Subjective Happiness Scale which was developed by Lyubomirsky and Lepper (1999) and adapted into Turkish by Akın and Satıcı (2011). Additionally, the students' demographic information was obtained via Personal Information Form which was prepared by the researcher. Data was analysed with SPSS 20 and AMOS 21 statistical programmes in computer environment.Prior to answering the questions of the research, a series of covariance analyses (ANCOVA) were conducted in order to query the possible effects of demographic variables (gender, grade and school type) on the research variables. The effects of the students ' family income situations were checked out in the analyses. With the aim of answering the questions determined in the research, correlation analysis and a series of structural equation modeling were performed based on the latent variables.The findings of the research have shown that the students ' suppressing emotional expression, cognitive reappraisal and subjective happiness levels correlated with each other significantly. Besides, it has been concluded that the model, in which the students ' cognitive reappraisal played a mediator role between their suppressing emotional expression and subjective happiness, showed a good fit. Educational inferences and future researches were also discussed in the research.
Collections